onsdag 26 mars 2014

En liten update?

Dåligt bloggande. Dagarna försvinner i ett nafs och jag som pendlar mellan ett spinnarrus och gå-in-i-väggen-värk.
Jag blir så glad av ull och alla moment, färga, karda, spinna. Jag kan inte få nog förrän kroppen säger tvärstopp och då är jag så slut så jag inte orkar formulera en mening åt bloggen.
Och man ska ju orka ta hand om vardagen också.
Att spinna och allt som hör där till ger mig mer värk tio gånger opp, men hjärnan och själen blir gladare och då tror jag att hela jag ändå mår bättre.

I måndags skulle jag egentligen ha varit på operation av ögonlocket. Så blev det inte. Jag vågade inte och operationen är uppskjuten på obestämd tid.
Jag är en fegis och avskyr att vara på sjukhus.

Här är lite random bilder från senaste tiden och ni ser ju vad som dominerar ;)


Vinter, vi fick en sjujäkla vinter igen, men nu är den borta. Jag har spunnit ett egenfärgat karamellgarn av gotland/finull.
Jag har spunnit ett annat garn tunt som attan, slutresultatet blev tretrådigt och färgades med lökskal.
Ett slags art yarn i lila toner med pärlor har jag också gjort, det blev jag mycket nöjd med!


Mera tunt tretrådigt, ytterligare ett experiment med art yarn, och jag har skaffat mig riktiga kardor!


Bob fick vara med här bara för att han är så fin (men nog har jag fällkammat hans päls också och sparat ullen för framtida bruk). Jag blev mer nyfiken på att växtfärga och här har jag skalat av bark från några fruktträdsgrenar vi hade liggandes. Osäker på om det var från äppelträdet eller plommonträdet, troligtvis från båda.
Jag betade gotlandslockarna med alun først och resultatet blev blond. Inte så färgstarkt.


Som kontrast till det växtfärgade har jag också provat riktiga ullfärger från Zenit.
Glömde såklart handskar!
Jag färgade en stor sudd ull från sveafår i olika grönblå nyanser och även en garnhärva av gotland/finull fick sig ett färgbad.

Det bästa med att spinna är att det finns så många olika moment, det blir inte enfaldigt!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket fint arbete du har gjort!! Det finns inget härligare än ull och garn. Jag är själv galen i fåren också. De har en så speciell personlighet. Turligt nog har vi en granne som har några får. De klipps regelbundet och ullen tas omhand. Tyvärr kan/hinner jag inte göra sånt här, men det kliar verkligen i mina fingrar! Jag är mäkta imponerad!!

Anonym sa...

...och jag förstår dig vad gäller operationen. Det gäller ögonen, inte själva ögat, men det är läskigt ändå. Jag hör nog också till den fegare skaran. Eller den mer eftertänksamma och försiktigare skaran kanske man bör kalla oss, det måste inte vara något fel i det.

Monica sa...

Nu vet jag att du inte har stuckit dig på spinnrocken ;) Oj oj vad fint du har gjort. :)

Anonym sa...

Common herding types quite popular today are border collies, Australian
shepherds, collies, corgis, and Shetland sheepdogs.
I have used this same coupon to buy my husband polo
shirts, to buy whole outfits for my daughters when they were toddlers, etc.
There's many reasons why you should get the Victoria's Secret
Angels card, but I love the option of being able to pay off the card right in the store
to be one of my favorite reasons.

Here is my web blog :: victoria secret coupons

Monica sa...

Glad påsk :)

Anonym sa...

Var är vår lilla tös...?

Anonym sa...

Saknar dina inlägg...