tisdag 24 januari 2012

Familjerabatt?

Låt mig få dunka huvudet i väggen ett par gånger.

Jag är nyss hemkommen från vårdcentralen.

Doktorn tittade länge på Ellens örsnibb med den fastvuxna örhängespluppen. Han vågade inte göra något åt det själv eftersom det var helt igenvuxet, inte en endaste öppning. Så han skulle skriva en remiss till Öron-Näsa-Hals i Uppsala.
Jag tror inte att man kan hoppas på att remissen hinner komma in så att Ellen kan få en tid där nästa vecka? För nästa vecka, den första februari så ska jag till öron-näsa-hals efter en remiss från min husläkare jag träffade för två veckor sedan. Det ska utredas varför jag har yrsel då och då.
Och. Samma dag ska även Telma till öron-näsa-hals, för det ska kollas om hon ska få rör eftersom hon får öroninflammation så ofta.

Hur som.

När doktorn var klar med Ellen så passade jag på att fråga om min svullnad vid käken. Jag bad om ursäkt eftersom jag visste att man egentligen inte fick göra så, men han undersökte mig ändå.
Jag talade om att tandläkaren sagt att det säkert var en överansträngd käkmuskel som hade svällt. Doktorn undrade vad sjutton det var för en tandläkare?
Han sa att det var en solklar inflammation och skickade mig på provtagning för att ta snabbsänka. Den var förhöjd och det kanske förklarar varför jag börjar få nån slags sjukdomskänsla i hela kroppen och känner mig allmänt hängig.
Dubbel dos penicillin skrevs ut till mig och en remiss till.... hör och häpna... öron-näsa-hals!
För han trodde att det var spottsten som jag hade. Jag har haft det för många år sedan också.

Så, jag har ruinerat mig på penicillin till både mig och Telma denna månad, och alla läkar och tandläkarbesök. JAG ÄR SÅ LESS JUST NUUUU!!!
Less på allt! På att ha sån värk i axlarna att jag inte kan sova och inga värktabletter hjälper, less på visa tänder, less på svullen mun, less på att släpa vilda ungar till vårdcentraler, less på att köa på apoteket och jävla skit och helvete rent ut sagt!!!
Jag vill bara SOVA!!

Kan man få familjerabatt på Öron-Näsa-Halsmottagningen?


Att släpa med ap-ungarna till vårdcentralen...


 

7 kommentarer:

Eva H i Metbäcken sa...

Förstår dig fullt ut - det har varit mkt sjukbesök o grejer nu...

Jag har slutat att gå in på det fysiska apoteket - numera beställer jag hem allt. Man får ju alltid e-recept numera o med sån där fiffig e-leg/bank-id så kan man hämta ut sin medicin på närmaste utlämningsställe eller t o m få det hem i brevlådan mot en kostnad på 29 kr. Så gött å slippa köa jämt!
Kram

Maria sa...

Men stackare! Tycker synd om dig :-( Finns det ingen som kan hjälpa dig och avlasta lite, åtminstone passa någon av busungarna när du skall till doktorn eller så?
Låter verkligen som om du behöver vila upp dig.
Har själv ("bara") tre barn (yngste 21 månader) och en massa idéer och planer som jag aldrig hinner med.
Du är inte ensam med att tycka att det är för j-a jobbigt ibland men jag tror att det är få som vågar skriva öppet om det.
En kram till dig.
Hoppas att allt blir lite lättare snart.
Kram!

mumari.com sa...

@Maria, Tack ^^

Det är väl så att man är rädd att uppfattas som gnällig och lat. Jag brukar inte gnälla i första taget, men när det blir mycket på en gång så är det svårt att låta bli.
Jag hoppas att penicillinet hjälper snabbt nu så blir det en krämpa mindre i alle fall :) och när jag slipper bråka med Telma för att få i henne penicillin tre gånger om dagen så kommer det kännas ännu lättare!
Kram

Sister Moonshine sa...

Familjerabatt vet jag inget om och säkert är det något du redan känner till, men visst är det väl så att man får räkna ihop barnens läkemedelskostnader?

mumari.com sa...

@Sister Moonshine, ja, det får man, men det är ungefär bara Telma som har klippkort på apoteket, så det smidigaste vore ju om hon och jag kunde slå våra klena påsar ihop ;)

Annki sa...

skönt att du fått penicillin, Hoppas nu att du inom nån dag mår bättre!!

Nina, mamma till Hugo & tvillingarna Max & Vincent sa...

Du är så duktig, så stark! Det kommer gå bra alltihop, det känns bara tungt just nu. :)
Kraam