lördag 16 mars 2013

Det räcker nu

Jag blir så trött på allt.

Igår eftermiddag när vi kom hem efter att ha hämtat nya tvättmaskinen fick jag så himla ont i magen. Jag har nästan alltid mer eller mindre ont i magen under revbenen, men nu gjorde de ont på fler ställen, längre ner och mot naveln.
Det blev bara värre och värre under kvällen och ingenting hjälpte. Jag blev dessutom öm för tryck på magen. Jätteöm.
Jag tog min magmedicin och hoppades på att det skulle försvinna med lite sömn. Men jag hade ont hela natten, halvsov och visste inte hur jag skulle ligga.
När jag klev upp i morse skyndade jag mig ner till köket och tog en tallrik fil med flingor, tänkte att magen skulle må bättre då.
Men nej, till slut hade jag så ont i magen att jag grinade.

Så vi lämnade barnen hos snälla bästa-vän-Sandra som alltid får lov att rycka in när det krisar, så körde mannen mig till akuten i Tierp.

När jag blev undersökt klämde doktorn noga igenom magen, och upptäckte att det gjorde skrikont i mitten långt in i magen.
Och att jag var öm över alla tarmar som är i mitten.
Han blev lite bekymrad, frågade vilken typ av eds jag hade, om vaskulär eds var ordentligt uteslutet.
Njao, svarade jag, jag står som eds-ht i journalen, men de flesta läkare tror att jag har mer klassisk typ. Vaskulär var det väl inte tal om eftersom jag klarat av att bli kejsarsnittad flera gånger vad jag förstod...

Då berättade läkaren att det som är så kraftigt ömt mitt i magen inte är själva maginnehållet utan stora kroppspulsådern. Och där skulle man inte ha så ont.
Han visste varken ut eller in, rådgjorde med några kollegor, funderade på att skicka mig vidare till akademiska men varnade för att jag skulle få vänta på deras akut jättelänge.
Och samtidigt hade jag ju ont i själva riktiga magen, och tarmarna, men inte magkatarr.

Jag vet inte riktigt vad som egentligen blev sagt, men jag ville slippa stora akuten så det blev väl att ta det lugnt, inte äta ipren eller liknande, äta snällmat för tarmarnas skull och avvakta.
Lite olustigt känns det tror jag, att ha så ont där i mitten av magen.
Nu är vi hemma och jag kan knappt räta på ryggen, men det känns bättre om jag får ligga eller halvsitta.
Jag hoppas att detta ger med sig snart, det räckte liksom med allt annat.

Svärföräldrarna var snälla och hämtade nyss upp Telma och Loke så de ska få sova där, så jag får ta det lite lugnare.
Telma är ju inne i värsta trots och köra-med-mamma-perioden just nu.

9 kommentarer:

Eva H i Metbäcken sa...

Men usch då =/... Det låter ju inget bra ut alls med magen.
Tänk att det bara ska krångla med alla möjliga olika krämpor! Ogillas skarpt!
Kram ♥

Monica sa...

Huh! Läskigt med pulsådern tycker jag. Min släkt är utredd för pulsåderbråck eftersom min pappa hade det. Dom borde ta ett ultraljud på dig för säkerhets skull. Om du känner pulsslag i magområdet så ska du till akuten fort som tusan. Inte att man känner slagen utanpå utan det känns inuti kroppen.

Vaskulär EDS verkar klurigt. Tankarna kring detta tog ny fart när jag hämtade min journal efter min endometrios operation där man tog bort flera cystor. Vad gynekologen inte berätta var att dessa hade gått sönder trots tjocka väggar när de försökte ta bort dem samt att jag gick sönder och började blöda vid palpation (undersökning med händerna) av slemhinnan. Hade även missbildningar i fascian. Detta är noterat i min journal numera.

Ta hand om dig nu <3

mumari.com sa...

@Monica, men det vore osannolikt att jag skulle vaskulär eds, då borde det ha blivit några komplikattioner vid alla snitt och operationer.

Men puls som dunkar inne i magen har jag ofta. Och då och då syns det tydligt, sa till mannen här om dagen så sa jag till maken att de nästan ser ut som jag skulle ha en bankande bebis i magen. Jag ska prata med min husläkare om det...
Kram

Carina H sa...

Usch jag tycker det låter väldigt oroväckande....jag googlade lite på det också och då blev man ännu mer orolig....blir du sämre eller det tillkommer mer smärta eller dylikt avvakta inte utan åk in till akuten. Om inte annat borde de ha dig under observation. Tänker på dig. Var rädd om dig!!/ Stor kram

Bellas värld sa...

Men kära vän

Kan du sluta med värktabletterna, om så bara för några dagar, så vore nog det bra.

Luxxie - kreativt kaos och konstigheter sa...

Usch och fy! Så himla orättvist att du ska behöva ha ont jämt, tycker hemskt synd om dig. Det är sjukt att det inte går att göra någonting åt det och att du ska behöva leva såhär.

Görel sa...

Jag tycker också det låter otäckt, utan att veta något egentligen, men om du fortfarande har samma smärtor tycker jag du ska åka in till akuten på Ackis. Även om du får sitta och vänta!

Men jag håller förstås tummarna för att du mår bättre idag!

Monica sa...

@mumari.com, Ring vc morgon! Jag menar allvar. Får du minsta lilla ont så åk akut!

Monica sa...

@mumari.com, Helst av allt vill jag att du åker till akuten med en gång för brister det där handlar det om minuter. Vi har pulsåderbråck i släkten samt dödsfall i detta därför varnar jag.