fredag 10 februari 2012

Om kroppen

(tidigare lösenordsskyddat)

 

Varför publicerar jag det här? Jag vet inte. För min egen del, för er som frågar, osynligt för er som inte ber om det.
Efter ett liv med krämpor, turer till och från sjukhus, att inte bli trodd, att bli betraktad som överkänslig, larvig.
Kan någon se ett samband mellan allt detta?
Kan jag få ett svar?

Eller är jag bara hypokondriker?

Jag har ändå ett stort behov att skriva av mig, om mig, men jag vill inte betraktas som bara lat och gnällig.

 

Det här är jag och min kropp:

Generellt överrörlig.
Opererat vänster hands fingrar för att minska rörligheten i slutet av 90-talet. Men de stretchades snabbt ut igen.
Snapping hip vänster sida. Opererat den två gånger utan resultat, även det i slutet av 90-talet.
Överkänslig hud i perioder.
Övertöjbar hud enligt sjukgymnasten.
Mjuk hud enligt sjukgymnasten.
Breda, fula ärr. Ärret från första operationen är ca 15 centimeter långt, stygnen skar igenom huden så att det liknade en termometer. Andra gången jag opererades sydde de på ett annat sätt eftersom jag var skör i huden.
Bristningar över hela låren och ner till vaderna.
Hallux valgus
Yrsel periodvis.
Migrän.
Diffus smärta i hela kroppen, känns som en för tight overall som stramar så att det gör ont. Gör mig galen.
Får nästan alltid sådan värk om jag dricker alkohol.
Periodvis knölig under fötterna.
Har haft diffusa magproblem hela livet.
Får lätt blåmärken.
Plöstliga, stora mensliknande blödningar.
Konstig trötthet.
Ledvärk i tår, fotleder, knän, höfter, axlar, handleder, fingrar, rygg, nacke, käkar.
Som "foglossning" fast jag inte är gravid.
För några år sedan fick jag plötsligt en helt extrem smärta i höger arm, som elstötar som gick i hela armen som var så starka att jag bara slängde mig på golvet och skrek. Sökte för det, inget särskilt fel hittades. Lika plötsligt som det kom, lika plötsligt försvann det efter några månader.

 

Har haft en knöl ovanpå handleden, som bara kom som en ballong, det var nåt med ledvätskan (?) den tömdes och då försvann knölen.
Har problem med muskeln på baksidan av låret sen ett par år tillbaka, jag sträckte den lite lätt då, men det har aldrig läkt helt.

Jag är stelare i många leder nu än jag varit när jag var yngre, andra leder är jag rörligare i nu.

Hittar just inga värktabletter som hjälper.

Utredd för eds i slutet av 90-talet, men det avfärdades eftersom hudprovet som togs inte visade något.

4 kommentarer:

mumari (@mumari) (@mumari) sa...

Om kroppen http://t.co/fFJDhM0p

Renathe sa...

Önskar jag hade svar eller kunde hjälpa till på något sätt men det kan jag tyvärr inte.
Hoppas att du får svar och någon behandling som hjälper snart!
Du är säkert ingen hypokondriker.
<3
Trots allt: Trevlig helg!

Ewa (mamma till 6 döttrar) sa...

Åh älskade fina du <3

Har du utretts för fibromyalgi?

Jag har inte haft fullt så mkt av de problem du har men många av dem och när jag till slut bar INTE orkade längre så utreddes jag för fibro och det visade sig att det var det jag hade :(

Jag sänder över massor av kramar till dig <3

mumari.com sa...

@Ewa (mamma till 6 döttrar), De läkare jag har pratat med tror inte att det är fibromyalgi, jag har visst andra typer av smärta.
När jag var yngre låg jag inlags en hel vecka på reumatologen och testades för en massa saker men inget svar på något.

Min sjukgymnast säger att det är Ehlers Danlos Syndrom, hon förstår inte hur de kunde utesluta det tidigare.
Det ska också förklara varför till exempelt mina fingrar blev överrörliga så snabbt efter operationen igen, för att allt töjs på mig.

Kram <3