torsdag 1 augusti 2013

Förändringar

God morgon Torsdag och hej Värktabletter.
Mannen har varit ledig senaste dagarna och det har varit full fart. Hemmafix!
Vi renoverar verandan.
Taket och väggarna är målade vitt, nu är det räckets tur.
Det som har bestått av en hejdlöst ful täckt panel, omålad på insidan och röd på utsidan. Containerkänsla.
Först. Var vi helt inne på att bara göra luftiga kryss i räcket. Men jag blev osäker, det skulle inte passa. Och alla gör kryss på sina verandor. Kanske det blir tvåtusentiotalets valv?
Efter mycket funderande kom jag fram till att smala, enkla ribbor skulle vara finast. Mer som en amerikansk veranda.
Igår började vi riva.

Men innan vi kunde sätta fart behövde hela verandan riktas. Den har liksom satt sig och blivit sned på alla håll och kanter.
När vi tog bort brädorna som täcker ovan marken såg vi varför. Alldeles för få plintar. Mannen hissade upp verandan med en stor domkraft och höjde upp plintarna och fick dit nån extra.
Helt perfekt var svårt att få, men betydligt mycket bättre, hoppas att de delar som blivit bananformade sätter till sig med tiden, för det var många centimeter som behövde höjas i hörnet.

Den fula panelen rykte och vi sågade brädor och satte nytt räcke. Eller vi, jag skriver vi, jag önskar att jag gjorde allt själv, jag vill också snickra, men min kära man får göra allt tungt och jag bistår så gott jag kan med mindre saker. Tänk att det är så svårt att släppa att jag inte kan göra tunga saker själv längre!
Ena delen blev klar igår och jag har börjat att måla.


20130801-073841.jpg
Jag tror att detta kan bli bra!
Idag jobbar mannen och jag ska försöka måla klart den delen som är färdig och göra det jag klarar av.
Jag har så fruktansvärt ont i varenda led, och till råga på allt ramlade jag från en hög pall i förrgår när jag målade under taket, så jag är alldeles blåslagen, men jag vill inte ge upp så jag startar dagen med dubbla värktabletter.
Vi kör på varianten "återanvända gammalt byggmaterial", så det är mycket som måste förberedas med de brädor som vi ska ha. Skrapas bort smuts och sånt.

Min man är i ärlighetens namn ingen finsnickare eller hemmafixare, han är mer en grovsmed, men med våra hjärnor ihop så blir det bra, och han har verkligen överraskat med bordet han snickrat åt mig och nu verandan <3

5 kommentarer:

andrea sa...

Allt är så fint som ni fixar med :) Ja god morgon värk tabletter ett måste med smärtisar.Vad äter du för smärtisar ?

mumari.com sa...

@andrea, ja det är så roligt att renovera! Det mesta här har sett så bedrövligt tråkigt ut från början så det kan bara bli bättre :)
Jag äter citodon, de enda tabletter jag tål och kan kombinera med concerta. De hjälper vissa gånger, vissa gånger inte alls.
Kram

andrea sa...

Tack för svaret.Ja äter panodil forte men hjälper knappt.Har treo comp när et är som hemskast.Men man blir så konstig av dom är med medicin kännslig.Ja det är roligt ha mysigt som man vill ha det runt omkring sig kram

andrea sa...

Har du problem med syn & mun med ? Du jag har samma eds.Dags ta tag i dagen önskar dig en fin torsdag.

Monica sa...

Snyggaste verandan i hela området :)