torsdag 19 januari 2012

Läkarsamtal

God morgon! Idag är det vinter igen!

Jag har väntat hela morgonen på att läkaren ska ringa. Och när jag väntar på sådant kan jag inte göra nånting annat för jag blir så stressad. Jag kan inte ens gå på toaletten för tänk om det ringer just då?

Hur som så ringde läkaren nyss och jag liksom började med att ursäkta mig för att jag var en googlepatient. Det var ingen fara sa doktorn, hon tog gärna emot nya idéer.
Jag berättade om EDS, och hon hade aldrig hört talas om det men när hon började läsa så såg hon hur mycket som stämde in på mig.
Den sista januari ska en reumatolog komma till vår vc, och hon ska då konsultera henne om i vilken ände man bör börja och hur remisserna ska gå, sedan kontaktar hon mig igen.

I morgon ska jag åka ner och lämna lite blodprover som ska vara klara tills dess.

Det känns ganska bra, men jobbigt att vänta. Jag är en sån som kan dö ihjäl mig av att vänta, jag vill ha svar på allt jag undrar på en gång.

6 kommentarer:

therese sa...

hej.
Har också gjort undersökningar för EDS men hade endast några få saker som stämde överens så därför valde läkarna att inte skriva ngt om det i min journal för att det skulle underlätta om jag sökte annat jobb ( ??? )
Är väldigt överrörlig i alla leder och mitt största problem med värk sitter från ländryggen och uppåt.
Får jag fråga vad du har för värk?

mumari.com sa...

@therese, Jag har värk i hela kroppen, i princip i alla leder, jag är överrörlig mer eller mindre i alla leder och har opererat höften utan resultat två gånger i tonåren, fingrarna en gång utan resultat...
Sen har jag en massa konstiga hudsymptom, överkänslig liksom i huden, får blåmärken lätt, och töjbar.
Sen alla symptom som jag själv inte kopplat till överrörligheten som jättemycket mensliknande kraftiga blödningar, magproblem, synproblem, listan kan nog göras två mil lång :/

therese sa...

ojojoj!
Ja inte har jag sådana symtom men jag måste nog säga att det låter som EDS..
Hoppas det går fort så du får göra dina undersökningar.
En bekant till mig har EDS och det är precis så som du beskriver din situation.
Finns ett forum enbart för EDS:are..ska kolla om jag hittar adressen dit så kanske du kan prata med ngn?

therese sa...

http://eds.egetforum.se/

mumari.com sa...

Tack Therese, jag ska samla lite mod till mig innan jag klickar på länken. Jag är lite rädd att läsa för mycket, jag kanske hittar något som låter farligt så jag får ångest på köpet!
Men det är ju skrämmande mycket som stämmer in på mig... möjligen så får jag inte full pott på överrörlighetsskalan i dagsläget på grund av värk och stelhet av åldern.

Eva H i Metbäcken sa...

Skönt att läkaren var "med på noterna" iaf! =)
Vi får hålla kontakten i detta - om utifall att jag också borde kolla om det är EDS jag har. Iofs så stämmer inte alla symptom, men det behöver det ju inte göra...

Vi får bilda en egen klubb kanske ;o) - de överrörligas klubb. Eller en klubb för oss med många sjukdomar på en gång... *ler snett*
Stor kram