fredag 15 juni 2012

Att ventilera sig

Jag är glad att det finns likasinnade. Inte för att jag önskar andra en smärtsam gummikropp, men man behöver få prata med andra som förstår, som kan hjälpa en att se saker ur fler vinklar och perspektiv.
Jag är med i en sluten grupp på Facebook för andra som har eds. Man kan nog tycka att det är lite väl att vältra sig i åkommor och ont och aj, men så är det inte. Det är en av de bästa ventilerna. Och man kan få bra konkreta tips av andra som har det likadant.
Kvällens bästa tips var att öva balans och träna hållning på en pilatesboll. Det ska jag ta fast på, en sådan ska jag skaffa snarast! Det måste vara jättebra eftersom min kropp inte längre vet när den är rak.

Något annat jag måste få ordning på fortast möjligast är mina händer och fingrar, för att inte psyket ska klappa ihop. För den begränsningen som mina värkande händer skapar för mig, den begränsningen är mest deprimerande.

Idag ringde ortopeden och kallade mig till bedömning för ortoser redan nästa vecka, och veckan därpå sa jag till en arbetsterapeut som har träffat många eds-patienter, förhoppningsvis har han en universallösning før mina händer.
Det kanske blir bra i slutändan!

Nu måste jag sova om jag ska orka med morgonpigg Telma!


20120615-000143.jpg

Inga kommentarer: