måndag 10 december 2012

QB-testet

Ojoj, var ska jag börja?!

Jag gjorde ett så kallat qb-test idag. En del i adhd-utredningen.
Det var inte alls så som jag trott! Jag hade fått för mig att jag skulle göra något slags intelligenstest med kanske uträkningar och former och logiska saker. Så var det inte.
Jag skulle sitta framför en dator med ett pannband som mätte rörelser. På skärmen dök det upp fyrkanter eller cirklar i blått eller rött. När samma symbol dök upp fler gånger i rad skulle jag klicka på en knapp, annars skulle jag låta bli.
Så enkelt tänkte jag! Här behöver man inte vara smart!
Det var inte det det minsta enkelt. I tjugo minuter dök dessa former upp.
"röd boll, röd boll... Jag ska klicka på en röd boll... Så klickade jag fel... Glömde bort... Har jag klickat? Ska jag klicka? Vad var det nu vi skulle äta till middag? Oj där var det en röd boll! *klick* men det var ju inte den jag skulle klicka på nu, det var ju den blåa fyrkanten! Tänk om jag skulle bli kissnödig nu... Hur många minuter har det gått? Undrar om den där kameran ser om jag kliar mig i pannan? Oj! Nu missade jag att klicka... Osv osv liksom"

När testet var klart var jag ganska stressad.

Sedan fick jag medicin och sen sitta ner i väntrummet i fyrtio minuter i väntan på att den skulle verka. Under tiden fick jag fylla i tusen frågor om mig själv igen.

Sedan var det dags att göra testet igen. Jag var ganska nervös och tänkte att det värsta kanske vore om jag fortfarande gjorde dåligt ifrån mig, obotlig liksom.
Och fel gjorde jag flera gånger nu med. Men jag kände en väsentlig skillnad, jag blev inte uppstressad över det och jag tänkte inte lika mycket på annat eller försökte gissa och förutspå vilken figur som skulle komma näst.

När jag fick se testresultaten på papper bredvid varandra blev jag ganska förvånad, trots att jag tyckte själv att jag klickade fel nästan lika mycket som gången innan så var resultaten väldigt mycket bättre andra gången. Och jag hade suttit mer stilla, fast det tyckte jag att jag gjorde första gången med.

Hur som helst så ska min utredning gå vidare. Jag ska träffa en läkare nästa gång, i mitten på januari.
Men det lutar visst starkt åt adhdhållet, både på grund av testet och svaret på alla frågor.

Själv så känner jag en skillnad som är svår att sätta fingret på riktigt av medicinen.
Jag är pigg, piggare, men utan att vara uppe i varv och stressad!
Jag stressar i huvudet för allt. För att jag måste handla, för att det är dåligt väglag, för att jag måste göra dittan och dattan och få ihop olika vardagliga saker i huvudet. Och när jag stressar får jag enorma humörsvängningar och får ännu svårare att tänka klart.

När jag åkte från mottagningen åkte jag bara helt sonika och handlade och sen åkte jag och hämtade Telma och sen hem och fixade mat.
Jag tyckte inte ens att jag fick kämpa för att koncentrera ögonen på bilkörningen. Jag kände mig lugn men pigg på ett helt nytt sätt. Jättekonstigt! Fast liksom normalt!
Fantastiskt. Jag är inte uppe i varv och jag är inte trött som en zombie. Är det så här man ska må?
Jag är i lätt chock över lugnet. Men ändå är jag ju inte så där så att jag bara vill skita i allt. Det är nog svårt att beskriva för någon som kanske antagligen mår så är normalt.

Men denna effekt kommer gå ur framåt kvällen. Undrar om jag märker någon skillnad då? Eller har jag kanske bara inbillat mig allt?

Det är långt till den fjortonde januari då jag ska träffa en läkare och prata om eventuell behandling, just nu känner jag att det inte gör något att jag får vänta, om några timmar tycker jag antagligen att det känns som trehundra år av värdelös jobbig väntan dit.


Det är vackert ute också!

2 kommentarer:

Monica sa...

Skönt att det gick bra och att medicinen hjälper. Synd bara att det är evig väntan till nästa besök. <3

Emma Ryyti sa...

Hejsan!

Jag har sökt och sökt och sökt på vad QB test innebär. Jag ska göra mitt den 24 april, och är så spänd och nervös.

Hur har det gått sen för dig? Tack för läsningen. Mvh Emma