onsdag 12 december 2012

Korsettad

Hemma. Skönt.
Jag är evigt tacksam min fina vän som så snällt skjutsade mig fram och tillbaka till stan och hjälpte till med Telma medan jag var inne hos ortopedteknikern!
Inne hos ortopedteknikern fick jag prova en korsett som de beställt hem i en extra liten storlek. Jag behövde dessutom en som gick att dra åt lätt utan att behöva ta i så mycket med axlarna.
Jag tyckte att den satt helt perfekt när vi provade och den stärkte upp ryggen.
Så den skulle jag ha.
Problemet var bara att de fortfarande inte fått det slutgiltiga godkännande som ortopedkirurgen lovat mig om att jag skulle få den på högkostnadsskyddet.
Därför har jag fått chansa nu. Jag har betalat 300:- i egenavgift. MEN om ortopeden skulle få för sig att ändra sig så måste jag betala 1500:- för korsetten och de trodde inte att de skulle få tag i honom för ett godkännande förrän en bit in i januari.
Varför hade han inte kunnat gjort klart alla papper kring detta innan? Kommer han ens att komma ihåg att han lovat detta?
Det känns inte alls som en rolig chansning eftersom jag är osäker på om jag kommer att kunna ha korsetten.
Jag hade den på mig, med linne under när vi åkte därifrån. Men så fort jag började röra på mig och sätta mig i bilen så började den åka omkring på kroppen.
Den sitter "fast" på huden, men min hud rör sig helt sjukt mycket! När jag suttit ett tag så hade korsetten dragit upp ryggen och magens hud så att det kändes som om jag skulle hänga i ett par jättetrosor på ett klädstreck!
Jag vet att min hud flyttar på sig onormalt mycket, den är liksom inte fäst mot hullet ordentligt kan man säga, och när sjukgymnasten försökte tejpa min axel med sporttejp så drogs huden runt för mycket för att det skulle funka bra.
Det kanske är en vanesak, men för mig så blir det en dyr chansning om inte ortopeden håller vad han lovat...




Snyggt?



...öh nej. Men jag ska ju ha en tröja över.

När jag var klar med korsetten åkte vi till Skopunkten. Jag behövde köpa nya skor till Ellen och köpte även ett par billiga vinterstövlar till mig själv eftersom det var rabatt om man köpte flera par.

Nu är det skönt att vara hemma igen, jag har tänt i spisen och hoppas att det snart blir lite värme i stugan!

3 kommentarer:

Malin sa...

Å, kände spontant, va skönt det ser ut! Hm, kanske tyder på att jag känner mej en aning instabil i de regionerna jag oxå! Hoppas att den kan ge dej det stöd du behöver och att det långsiktigt får dej att må bättre! Kram

JoHo sa...

Håller tummarna att den funkar och ger dig extra stöd - samt att den går på högkostnadsskyddet!

Ulle sa...

Åh, kom från FB här för att kolla på korsetten och den såg ju jättebra ut! Jag har ett par olika varianter men tycker de är för "lösa", dvs jag skulle behöva ha något hårt för att kotorna ska sitta på plats...Undrar om det finns sådana också.

Fin sida btw!!