onsdag 15 maj 2013

Moment 22

Telefonsamtal med ortopeden.
Jo, det finns skleros i båda höftlederna och tidiga indikationer på artros. I övrigt normala röntgenbilder.
Ortopeden höll med om att provakationsröntgen blev misslyckad och att personalen borde diskuterat mer med mig eller kontaktat honom på grund av deras frågetecken.
Nästa steg är magnetröntgen om några veckor.

Han är fortfarande tämligen säker på att de höga knäppningarna är subluxationer i höftlederna vilket i sin tur orsakar mjukdelsskador och smärta.
Jag ska "undvika" dessa knäppningar då de påskyndar/orsakar artros och andra skador.
Hur ska jag undvika det? Eftersom det kommer i varje steg jag tar i båda höfterna?
Och nu är högerhöften i stort sett lika illa som vänster, så en krycka blir liksom en fis i rymden och minskar belastningen på vänster något, men ökar belastningen på höger mycket.
Hur jag skulle lösa det kunde ortopeden inte svara på. Hans bord var kirurgi och att se om det finns skador som går att åtgärda med operation.
Fortfarande; höftproteser kan vara en lösning, men en kortvarig lösning och risken för komplikationer är för stor.
Artroskopi kan man använda för att laga mjukdelsskador som kan tänkas upptäckas vid magnetröntgen. Men, även det blir sannolikt en kortvarig lösning eftersom mjukdelsskadorna (om de nu finns) kommer att återkomma på grund av att man inte kan operera bort orsaken till ev skador.
Man kan inte operera bort EDS.
Nähej du.

Jag säger upp mig.


...

3 kommentarer:

Monica sa...

Det är förmodligen därför de undviker vissa operationer eftersom det blir mer lidande för patienten. Själv opererade jag mig i december för en handledsskada och stabiliteten varade ungefär 4 månader :S

mumari.com sa...

@Monica, jo, jag förstår ju varför de inte vill operera, samtidigt så känner jag att detta är ett ekorrhjul. På baranågra månader har även högra höften blivit i stort sett lika illa. Hur ser det ut om ett år? Hur ska jag kunna leva och göra det jag vill utan att vara isolerad hemma?

Monica sa...

@mumari.com,
Det finns ju anpassade hjälpmedel man kan få men hur kul är det på en skala när man vill klara sig utan? Man känner ju sig som 100 år. Kände mig urgammal när jag använde handledsortos. Nu är det dags för mig att fixa ringar på fingrarna då några börjar bli krokiga. Vem vill ha plastringar? Inte jag... Nu önskar jag att de löser ditt höftproblem så du slipper ha det så här. <3