onsdag 7 augusti 2013

Glasdrömmar

Idag var det inte alls lika somrigt ute.
Rått och lite småkyligt.
Men nu när vi är färdiga med ena delen av verandan vill jag ju sitta ute här så mycket som möjligt.
Det är lite sorgligt att hösten är på väg, och redan har det börjat flyga gula löv i luften.
Fortfarande så finns det en liten önskan inom mig om inglasad veranda. Men maken delar inte den önskan.
Jag har en vision om gamla spröjsade fönster som stänger ute vind och regn. Jag vill inte ha inglasat med moderna skjutdörrar som sluter tätt utan endast ena väggen som ett vindskydd. En gavel ska fortfarande vara öppen.
Vi har hela loftet på stallet fullt med gamla fönster, i olika storlekar, men många saknar glasrutor och de flesta saknar karm.
Enligt mannen så måste man vara ordentlig och sätta karmar och hela köret så att man kan öppna när det är varmt ute.
Han har nog rätt, det är inte bara att spika upp fönster ovanför räcket.

Om jag vore rik och händig hade jag beställt nya fönster i gammal stil och satt upp dem så att de gick att öppna och alla blev nöjda.
Nu för tiden finns det ju faktiskt fina nytillverkade fönster i stil med gamla spröjsfönster, som har äkta spröjs som delar av glaset. Här till exempel!

Men smakar det så kostar det och det lär inte hända detta år i alla fall.
Jag är ändå sjukt nöjd med att vi satt nytt räcke och målat allt vitt på verandan.

Det får bli koftan på så länge som möjligt istället!

20130807-100034.jpg

Inga kommentarer: