måndag 12 augusti 2013

Måndag

Måndag, ny vecka, hösten närmar sig och det känns i luften,

Igår kväll gjorde jag något konstigt.
Jag skulle sätta mig i soffan, eller halvlägga mig, och satte först ner ena knäet i soffan, lade tyngden på det och liksom vred mig till sittläge i soffan.
Något hände i knäet och jag började skrika rätt ut i panik av smärta. Mannen och barnen kom springande men visste inte hur de skull hjälpa mig, det gjorde så förbannat ont att jag bara skrek och hackade tänder och blev kräkfärdig i flera minuter.
Rätt var det var gick den akuta skriksmärtan i knäskålen över och jag kunde bete mig normalt igen. Fortfarande ont inne i knäet och som på en sträng från knäskålen ner längs smalbenet och till utsidan av foten, men det som gjorde att jag skrek som en vettvilling och ville kräkas hade gått över.
Och inget konstigt syns på knät, inte ens öm från utsidan.
Samma sak höll på att hända igen när vi gick och lade oss och jag kröp på knä i sängen för att rätta till lakan och täcke, men jag hejdade det på något sätt.
Konstigt och obehagligt, jag som alltid sagt att jag har knasiga leder i hela kroppen, utom just knäna.
Idag gör det fortfarande ont djupt inne i knäet, men inget som inte går att härda ut.
Jag ska till sjukgymnasten i eftermiddag så jag får väl fråga henne vad hon tror hänt i knäet.

Annars så tänker jag fortsätta på lugna gatan om det går idag. Kroppen har fortfarande inte hämtat sig sen vi renoverade verandan och jag har obehagliga domningar och smärtor i korsryggen, svansen och nedåt.

Jag håller på att virka lite, jag har lyckats virka en liten sko till ängelkaninen och ska försöka göra en till likadan.


20130812-090721.jpg
Dumt att göra sånt man ska ha två av på en höft!


20130812-090751.jpg

Det är flera som har hintat om att de gärna vill köpa denna kanin, och jag kommer att lägga ut den som säljes, men jag måste bara komma på vad jag kan ta för den, jag har ingen aning mer än att det är väldigt mycket jobb nerlagt på den!

4 kommentarer:

Monica sa...

Knän e klurigt. Själv har jag pajat menisk, sidoligament och korsband. Om du kände en brännande smärta så är det ett ligament som är skadat. Om det knakar riktigt högt och klickar i knäet är det menisk. Kände det som det rann blod? När korsband brister känns det så. Tänk på att man är skör i ligament och de går av lätt. Mitt främre korsband rök när jag ramlade mot ett säte och knäet vreds samtidigt. Man känner blödningen inuti samtidigt som det dunkar och bränner. Benet viker sig när man belastar. Man ser ingen missfärgning utanpå eftersom blödningen är i ledkapseln.

Sjukgymnasten kommer göra olika tester och vissa av dem kan göra lite ont.

Inget mer arbete om ryggen domnar. Ta det lugnt.

Kram och var rädd om dig <3

Monica sa...

Glömde skriva att det är främre korsbandstestet pivot shift som gör ont. Undvik. Det blir som en subluxation :s De flesta sjukgymnaster undviker detta men ortopederna gillar testet. Plågoris.

mumari.com sa...

@Monica, det knakar ingenting och gjorde inte när det kom så där akutont heller. Det gjorde bara helt hysteriskt ont i knäskålen, eller under eller nåt, och så hux flux släppte det akuta.
Jag kan ju stödja på knäet så jag tror inte att något gått sönder, då borde det göra mer akutont. Men nu på kvällen tilltar värken inne i knäet.
Kram

Monica sa...

@mumari.com,
När fotbollsspelarna ligger på planen och skriker av smärta när korsbandet går av beror mest på att de vet att deras karriär är över. Det gör inte vrålont att slita av det. Mådde inte ens illa. Men se till att de kollar det eftersom bindväven inte är lika tät när man har EDS. Det brukar svullna inom ett dygn så håll koll på det. I mitt fall tog det 2 månader innan de upptäckte att korsbandet var av. Sjukgymnaster är duktigare på att upptäcka knäskador än vad ortopederna är. <3