torsdag 19 december 2013

Hemma


Det gick ganska bra hos neurologen. Tror jag. Att man går från ett läkarbesök utan att veta så mycket mer än innan man gick dit är väl mer en regel än ett undantag.
Det var en ung läkare som var bra att prata med och han lyssnade.
Han poängterade att det är väldigt ovanligt med cystorna, så det fanns liksom ingen statistik om dem här. Och ofta så gav de inga symptom. Men om de gjorde det så var det de symptomen jag känner. Huruvida han bedömde om det beror på cystorna i mitt fall vet jag faktiskt inte, eftersom han sa att eds i sig kan ge samma symtom.
De har i Uppsala punkterat tarlovcystor och tömt dem på ryggmärgsvätska. Ett fåtal. Men resultaten var tveksamma. Några hade blivit sämre, några ingen skillnad och någon blivit bättre.
Det var en stor risk för nervskador om man dränerar cystorna och det var det enda ingrepp de kunde göra här.
Det var ungefär det, läkaren skulle läsa på lite mer om tarlovs cystor och diskutera med kollegor, och sen höra av sig.
Oavsett om de ska prova att göra något eller inte så ska han fortsätta följa upp detta med kontroller eftersom det är ovanligt och inte finns standardrutiner kring. Så jag skulle bli kallad igen om några månader.
Men jag känner mig ganska säker på att jag inte vågar mig på att bara dränera, att sticka in nålar i typ sex cystor i blindo och hoppas på att ingen träffar en nerv och skadar den känns för riskfyllt. 
Kanske de kan skaka fram någon bättre metod?

Efter sjukhusbesöket stannade jag till på Rusta, köpte lite julklappar och ett nytt soffbord och ljuslykta. Ett brickbord. Fint, men det tjongar lätt om det!
                               
                               

Nu känner jag mig slut som människa, men har en hel del hemma att ta hand om.
Jag ska.... ....snart...

Inga kommentarer: