torsdag 5 december 2013

Nya glasögon

Tjo!
Jag är inte helt blind i alla fall!
Men det tog en himla tid för optikern att ställa in och kolla vad jag ska ha för styrka på glasen. Min syn har försämrats något sen jag skaffade mina förra glasögon. Och ena ögat typ skelar när jag anstränger det. Inte så att det syns, men tillräckligt för att ge mig dubbelseende då och då.
Det ska jag inte korrigera med glasögon. Man kunde göra det med en prisma i glaset, men då skulle det bli så att jag skulle se dubbelt så fort jag tog av mig glasögonen, mer än vad jag gör nu. Jag fick prova, jag såg mycket bra med prisma, men katastrofalt i samma sekund jag tittade utan.
Så jag undviker det, om det inte skulle bli så att jag ser dubbelt hela tiden.
Men närsyntheten och astigmatismen går att ordna till.
Jag kikade på de bågar optikern hade hemma, men inga föll mig direkt i smaken. Mitt problem är också att jag har ganska smalt huvud och måste hitta bågar som inte är så breda.

Jag hittade det när jag kom hem! På Lensway!
Jag hade egentligen bestämt mig för att inte beställa på nätet, jag ville få prova först. Men när jag hittade ett par jag föll för direkt, och såg prisskillnaden, tänkte jag att jag kan chansa. Det var fri frakt och retur, och tre månaders öppet köp. Dessutom nykundsrabatt, 50% på ett par glasögon!
Så, 600:- för ett par Miss Sixties, är nog värt ett försök!
Så här ser de ut:
Jag hoppas de blir bra. Jag är lite skeptisk till om optikern verkligen lyckades hitta rätt styrka till glasögonreceptet, det tog sån lång tid och var så omständigt.

3 kommentarer:

Malin sa...

Ett nytt smycke för bra peng! Jättefina, hoppas dom passar bra!
Har själv ej vågat köpa glasögon på nätet,, just för prova.

Anonym sa...

Jättefina,i dem kommer du att se riktigt klok ut:)
Ha en fin helg!

Malin sa...

När jag var liten fick jag tips om en muskelstärkande övning för ögonen eftersom jag liksom du skelar yttepyttelite. Det synd när jag är trött, annars är det bara jag som känner av det i och med dubbelseende. Men jag vet inte om jag slarvade eller om övningen inte fungerade ändå, men dubbelt har jag alltid sett i alla fall.

Lycka till med hjärtat! Hoppas på att det är medicineringen som gör att det klappar och att det går att hitta en annan medicin i så fall. Själv ska jag till Stlm nästa vecka och operera hjärtat! HJÄLP!!! De ska "bara" gå in med en kateter i ljumsken och sen vidare upp och bränna av en extra ledningsbana. Det spelar ingen roll hur "enkelt" det är. Jag är i alla fall skräckslagen! Förhoppningsvis blir det bra. Just nu känner jag mig ibland fångad i en 100-årings kropp:(