måndag 27 januari 2014

Ikeas skilsmässoformulär

Hej sen sist!
Jag är jobbigt kreativ i hjärnan just nu, den går på högvarv. Måste göra något pyssel hela tiden, annars blir jag rastlös.
Jag höll ju på att sticka en väska förra veckan, innan den tovades var den gigantisk och jag var riktigt nervös över att stoppa in den i tvättmaskin för tovning. Jag har aldrig tovat nånting förut.
Men det blev bra!
Den blev dessutom väldigt mycket mindre!

Jag sydde ett svart foder med inner fickor och satte i också.
Mobilkameran gör verkligen inte färgen rättvisa.

Igår var det andra, mer nyttiga saker som skulle ordnas. Jag och mannen åkte till Ikea för att köpa en garderob till vårt sovrum. Vi har inte haft en endaste garderob där, utan förvarat våra kläder i diverse småbyråer eller för all del, i en hög på en stol eller så.
Efter en del velande bestämde vi osss för en stor garderob med skjutdörrar.
så här i efterhand tänker jag att en idiot säkert kunnat lista ut att skjutdörrar på en garderob som ska ställas i ett gammalt hus med inte så plana golv var en dålig idé.

Och inte hade vi trott att det skulle ta en hel eftermiddag och kväll att montera ihop garderoben.
Det var en ganska avig bruksanvisning med sura gubbar och pekande händer och överkryssade skruvar.

På sista sidan av bruksanvisningen fanns en förtryckt skilsmässoansökan.

Det gick trögt i starten, men sen gick det bättre.

Tänk att alla i hela familjen tyckte att det var så fantastiskt roligt att montera ikeamöbel, utom jag och mannen.
Det var barn i hela sovrummet, och en hund och en katt.

När vi äntligen var färdiga och ställt garderoben på plats gick det inte att skjuta skjutdörrarna. Precis när den skulle stå var golvet väääldigt ojämt och garderoben stod som en banan.
Efter lite pusslande under fötterna på garderoben blev det acceptabelt.

Eftersom vi har världens fulaste sovrum så får ni nöja er med Ikeas produktbild.
Och appropå världens fulaste sovrum.... Vi har tapeter i två olika gula toner med en blå bård på mitten (obs, jag har inte valt dem, de fanns redan där när vi flyttade in för x antal år sedan), helt gräsligt.
Nu vill jag tapetsera om, illa kvickt, helst igår.
Jag vill ha en fondvägg vid sängens huvudända och funderar på denna björktapet som finns hos Rusta.

Och sedan enfärgade lite blek-blå-grå väggar i resten av rummet.
Det ena ger det andra, för varje grej man förändrar som kommer man på tusen nya, bäst att vinna på lotto, för säkerhetsskull, så man har råd liksom. Det finns lottosidor här och där på nätet, som den här: http://www.euro-jackpot.org/se/checker/ men jag bör nog låta bli eftersom jag inte ens begriper en bruksanvisning från Ikea!
Men sovrummet är verkligen inte en dag för tidigt att ta tag i!

Inga kommentarer: