onsdag 8 januari 2014

Sjukstuga och virkstuga

Det har varit mer eller mindre sjukstuga här efter nyår. Telma dras med en envis förkylning och har varit snorig och hostig länge. Ingen feber och hon leker och härjar vilt ändå, men hängig mellan varven.
Jag har haft en lång period med hemsk värk och sover så dåligt på nätterna för inga leder ligger på sin plats.
Deprimerande är att mina knän som tidigare varit tipptopp jämfört med resten av kroppen nu värker så mycket att jag känner mig gråtfärdig och färdig för tippen.
Idag köpte jag ett bandage för att testa att linda det värsta knät och hålla knäskålen på plats men det verkar inte hjälpa. Det gör så förbannat ont innanför knäskålen.

Desto mer tid har jag haft till att virka.
Senaste alstret är en docka till Telma.
Utomlands (och kanske i Sverige också?) är det tydligen poppis ned färgglada plastdockor som heter Lalaloopsy.
Jag hittade ett mönster på etsy.com av en virkad verson som jag gjorde till Telma. Alltid kul att testa något nytt, annars har jag inte varit något stort fan av amigurami.
Dockan har snögubbetema och snöbollar på huvudet och öronmuffar :)
Armar och ben är formbara.
                     
Idag var det skolstart igen för de tre äldsta barnen, men Telma får vänta med dagis till nästa vecka när förkylningen förhoppningsvis gått över.
Jag kan inte sticka under stol med att det är ganska skönt med vardag igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gode gud så fina dockor!
Men hur är det med vår lilla Mu?
Läseskaran lider med dig. Fy f.. vad orättvist.
Du e bäst!!

Monica sa...

Usch du kanske har det som jag... har sprickor i knäskålen eftersom brosket är så mjukt. Funderade på ortos som är som ett band som man sätter under knäet kan lindra. Jag brukar tejpa men jag tror inte det funkar med din hud om den är mycket elastisk kring knäna. Rådfråga din sjukgymnast om denne har någon bra ide. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska göra eftersom mina SI-leder och rygg har blivit sämre.