tisdag 18 februari 2014

Färgar ull med karamellfärg

Eftersom jag är jag och tålamod och väntan inte riktigt passar mig, så köpte jag några flaskor karamellfärg i väntan på paketet med Kool Aid.
Man ska kunna färga ull med karamellfärg också.
Så jag köpte gul, grön och blå färg. Och en flaska vinäger som man ska beta med.

Först lät jag ullen ligga och dra i vatten och en skvätt vinäger en stund.

Sedan blandade jag färg i tre glas med vatten och en skvätt vinäger i varje glas.

Jag hade dragit ut ullen i remsor inban jag blötlade den och lagt upp den i en spiral i ugnsfasta formar.

Sedan droppade jag ut de olika färgerna huller om buller över ullen. Jag chansade bara på andelar färg och vatten.


Sedan in i ugnen på 275 grader i ca en kvart. Därefter tog jag ut formarna på verandan för att de skulle svalna.
Jag såg på en gång att den gula färgen absorberats dåligt. Den gröna och blå tog bättre.
Så ena formen färgade jag in ytterligare en gång med mer gul färg och mer ättika.

När ullen var kall igen sköljde jag den och nu hänger den ute på tork.

Det blev mer turkost än vad jag tänkt mig, lite för lysande färg. Men jag ska prova att spinna det.
Kanske den färdiga härvan kan få bada i kaffe sen för att dova ner nyansen lite?

Inga kommentarer: