fredag 21 februari 2014

Fredag

Fredag på spinneriet.
Igår färgade jag en bunt ull till med karamellfärg. Finullen som supermjuk.
Och jag hann spinna en härva av det också. Himmel så mjuk ull!
Grålila och dovturkosa toner blev det i garnet.
Jag måste skaffa mig en liten våg så jag vet hur stora härvorna är!

Igår fick jag också hem Kool Aid som jag beställt från USA och imorse färgade jag in lite mer finull.
Det luktade inte lika illa som att färga med vinäger som betning.

Jag lät först min lösa ull ligga i blöt ett tag. Under tiden blandade jag Kool Aid och vatten i några glas. Inget betmedel behövs.
Eftersom jag inte vet hur många gram ull jag skulle färga så kan jag inte ge någon hint om dosering, men jag skulle tro att det var runt 150 gram ull.
Och dessa fyra påsar använde jag. Innan jag ringlade över färgen hällde jag av en hel del av vattnet som ullen låg i blöt i i ugnsformarna, sen på med Kool Aid huller om buller.
In i ugnen på 275 grader ca 10-15 minuter. När kvarvarande vatten i formarna är klart är det färdigt.
När ullen svalnat tog jag ur den ur formarna och sköljde den och lät sedan vattnet rinna ur, man kan krama ur den försiktigt.
Eftersom jag har kort tålamod delade jag försiktigt upp ullen i tunna flor (min ull är köpt i en stor kardad rulle) och hängde upp den på mina vattenvärmda element för att torka. 

Egentligen hade jag tänkt mig en spinnfri dag idag. Jag har djävulskt ont i rygg, höft, fingrar och handleder, men inte kunde jag låta bli att provspinna det jag färgat!
Resultatet av färgningen blev nog lite för laxrosa, eller som någon sa; kardrullarna ser ut som fläskfilé!
Jag tror att jag kommer att färga det färdigspunna garnet en omgång till för att få en mer fylligare färg, kanske mer åt rosthållet!

Det ät väl inte svårt att förstå att det är omöjligt att låta bli att spinna med alla de här godsakerna i ullkorgen?

Men nu har jag en paus, jag nattar Telma. Nere är det high life, Loke har sin bästis här för att sova över!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet att man kan köpa kool aid i Uppsala om du har vägarna förbi... http://www.englishshop.se

marie sa...

Ja, det var någon som sa det! Jag måste ta mig in till stan någon dag!