torsdag 26 januari 2012

Felbedömd

Alltså... jag blir lite irriterad... får en tandläkare hålla på hur som helst och ställa fel diagnoser och ta många hundralappar i betalt för det?

Tandläkaren jag var akut till i måndags med min svullna käke (den var ju nästan lika rejält svullen då) sa ju att det inte alls berodde på en visdomstand, han sa att det berodde på att någon stor käkmuskel var överansträngd. Och jag fick en slags munmassage i en halvtimme för att käken skulle slappna av?

Jag talade om för honom att det har kommit var ur svullnaden, men nu gjorde det inte längre det och det var därför jag trodde att det svällde så fort, men det höll tandläkaren inte med om. Han sa dessutom att OM det skulle vara så att jag behövde ta bort den visdomstanden senare, så skulle det inte alls krävas en operation, den gick visst att dra ut, det berodde bara på hur skicklig man var och han skulle kunna greja det.
Men käkkirurgen jag var hos idag sa att det visst krävs en operation.Jag är lite dum jag. Jag har en förmåga att förutsätta att alla läkare och tandläkare som är snälla och trevliga är bra på det dom göt och vet vad dom pratar om.

Därför betalade jag och åkte hem efter min munmassage och trodde att jag skulle bli bättre.
En liten stund trodde jag det, tills jag fick tjata mig till en akuttid på vårdcentralen hemma och doktorn såg att jag hade så kraftig infektion att det krävdes en hästkur med penicillin (och inte ens det hjälpte uppenbarligen).

Hur ska man veta? Jag litar nog mer på en kirurg.. det känns säkrare, mer förtroendeingivande...?
Men det känns surt att bara acceptera att tandläkaren gjorde en sån felbedömning som skapade den värsta smärtan jag någonsin känt, för ja, det var värre än att föda barn. Tveklöst.

7 kommentarer:

Ewa (mamma till 6 döttrar) sa...

Pinsamt dåligt av tandläkaren!!

Och det är i såna här lägen jag är sååå glad att jag jobbade hos en MKT bra tandläkare när jag jobbade som tandsköterska!! Hon var suverän och jag kan helt ärligt säga att så vitt jag vet gjorde hon inte några feldiagnoser och hon var dessutom MKT noggran och omtänksam till patientens fördel

Kram

Hondjur sa...

Gå vidare med det! Helt klart!
Han är väl ersättningsskyldig skulle jag tro?

Ingela sa...

Har själv varit med om detta för många år sedan och det är den allra värsta smärta man kan ha. Min tandläkare försökte till varje pris att rädda min tand. Antibiotikakurer som tog kål på mage och tarmar och en period som jag aldrig vill ha tillbaka. Till slut fick jag ändå dra ut tanden. Det är absolut inte bra för kroppen att ha en sån smärta under en lång tid. Det tog flera månader innan jag blev bra i magen och dessutom fick jag tandläkarskräck. Dåliga tandläkare finns det gott om. Dra ut tanden och sen är det slut med eländet. Lycka till!

Johanna sa...

Nä nu tycker jag faktiskt synd om dej. Jag brukar inte tycka synd om någon för det är inte konstruktivt men nu har du alldeles för mycket av otur! Hoppas att det vänder snart!

sonia padazakos sa...

har en vän som de drog ut tänder på, kostade tusenlappart sedan konstatera att det var bihålorna och nä tandläkaren ersatte inget

Eva H i Metbäcken sa...

Fy f*n rent ut sagt!!!
Jag skulle iaf anmäla tandläkaren för felbehandling, men det är jag det!

Tycker riktigt synd om dig, och önskar jag hade bott i närheten (och varit frisk) så jag hade kunnat avlasta dig lite så du får vila.
Stor varm styrkekram

Sofie sa...

Anmäl för felbehandling. Socialstyrelsen som kollar sånt? Be de på kirurgen skriva intyg om vad de har sagt till anmälan.