måndag 13 februari 2012

Tjöta

Min snälla sjukgymnast kunde klämma in mig på förmiddagen!
Så jag skyndade dit och fick lägga mig på en behandlingsbrits. Hon knäckte till två låsningar i ryggraden mellan skuldrorna och sen masserade hon försiktigt.
Vilken lättnad det blev, så klart försvann inte alla smärtor, men jag kunde andas normalt igen och det var det som kändes mest obehagligt innan.
Jag sa att jag då och då gått till en kiropraktor, men att det både kändes dyrt och jobbigt eftersom jag egentligen tycker att jag blir sämre efteråt (men då har jag försökt tänka att ont ska med ont fördrivas).
Sjukgymnasten sa att det ofta kunde vara så om man har EDS för att det retar bindväven och det är den som man är defekt i. Enligt henne ska man endast massera och knäcka om man har direkta akuta besvär som måste fixas, inte annars. Då kan smärtan bli värre.
Ja, sjukgymnasten behandlar mig som om jag redan har fått diagnosen EDS, och jag antar att hon vet vad hon gör. Jag tycker väldigt bra om min sjukgymnast så jag hoppas att jag kommer att fortsätta gå hos henne i framtiden med.

Ja, så här underhållande är min blogg just nu, trist tjat om min onda kropp. Det är tyvärr det som mina tankar kretsar runt, det blir maniskt nästan, när värktabletter inte hjälper så går min hjärna på högvarv för att försöka komma på egna lösningar som kan tänkas lindra.
Det blir som tvångstankar tillslut, som det här med sömnen, jag funderar mig galen på hur jag ska kunna sova bra, just nu ligger jag oftast nertryckt med ena sidan i skarven av resårmadrasserna. Jag inbillar mig att det är skönt, helt galet. Samtidigt har jag fått för mig att en hängmatta vore nåt att sova i, då kanske jag skulle bli avlastad i hela kroppen så att den kan vila! Men jag hör ju hur dumt det låter och kommer till 99% troligast inte att sätta upp en hängmatta i sovrummet.

Spikmatta då? Funkar det?

10 kommentarer:

Hondjur sa...

Många av mina vänner säger att spikmatta funkar suveränt!
Tror faktiskt jag har en oanvänd. I plast. Som jag inte kommit mig för att öppna.
Är du intresserad kan jag kolla upp det åt dig :)

Vet dessutom att min ena vän ofta sover på just sin spikmatta. För henne funkar det och numer säger hon att hon sover sämre utan spikmattan!

Lisbeth sa...

Efter många år av "nattvärk", då jag provat i princip allt - inklusive hängmatta, spikmatta och tempurmadrass (det senare var rena rama tortyren!!!) - har jag hittat det som funkar: Vattensäng. Helt underbart! Jag är tryckavlastad hela natten och behöver knappt vända mig en enda gång. Sover fantastiskt bra. Som bonus kan man välja vilken temperatur man vill ha i sängen. Jag som är frusen sover gärna i 27-28 grader. Enda nackdelen är att jag tycker det är näst intill omöjligt att sova borta. Hotell och kryssningar väljer jag gärna bort, hur sköna sängar dom än verkar ha i sina annonser. Jag vet att jag kommer att ligga sömnlös och få värk som kan ta veckor att få bukt med. Hoppas verkligen att du hittar något som funkar för dig. Sömn är så otroligt viktigt, man blir galen på riktigt om man inte får sova!

stina sa...

Jag säger en sak!
tryck avlastande air madrass!
Vet att de används till äldre som har krämper, trycksår m.m.
Googlat om den men hittar ingen :/
Tycker du ska ta upp de med din läkare eller sjukgymnast och få en ny säng eller madrass som hjälpmedel!
Lycka till!

mumari.com sa...

@Hondjur, Åh snälla SagoElin!
Jag forskade lite mer om sjukgymnast i kombination med mina besvär, och det verkar inte vara att rekommendera när man får blåmärken så lätt och har överkänslig hud. Jag får tänka ut något annat!
Kram på dig!

mumari.com sa...

@Lisbeth,
Vattensäng har också slagit mig, men jag funderar om man inte bara kan ha en vattenmadrass? Maken vägrar vattensäng, men janske jag kunde ha det bara på min sida!

mumari.com sa...

@stina, Hahaha, förlikar mig vid tanken och orden " till äldre som har krämper, trycksår m.m."....
Om jag förstod sjukgymnasten rätt så är sådant enklare att få hjälp med efter att man har fått en diagnos ställd som styrker mina problem.

Lisbeth sa...

@mumari.com, Det kan du. Så hade jag, innan min man fattade hur skönt det är...! :-) Vi hade en vanlig sängram från Ikea, han hade vanlig resårbotten och jag hade en softside. En softside ser ut som en resårbotten, men är då en träram med en skumgummi"båt" i. I båten ligger vattenblåsan. Vi förstärkte sängramen med spånskivor (?) i botten och under sängen sätter man två liggande kryss som bär upp alltihopa. Jag var lite orolig att golvet inte skulle hålla, vi bodde då i ett jättegammalt ombyggt magasin där det var ganska stora råtthål i bjälkarna, men det höll! I alla fall dom fem åren vi bodde där. Nu har vi en fulldämpad softside i kingsizestorlek, den känns i princip som en resårmadrass (det gungar INTE när man vänder sig!!!), men ack, vilken skillnad det är..!

mumari.com sa...

@Lisbeth, aaah, så om man inte vill gunga så ska den vara dämpad alltså! Jag måste forska vidare i det här!

Lisbeth sa...

Air-madrass är en antidecubitusmadrass som har kanaler eller bubblor. Bubblorna fylls växelvis av den medföljande pumpen. Jag tycker att det känns som att ligga på en sån där "kulsits" som var modern ett tag - hemskt! Bubblorna blir rejält hårda och pumpens brummande är otroligt enerverande. Visst, har man liggsår, så har man väl inte så mycket att välja på, men jag tror inte den funkar mot värk.

Sister Moonshine sa...

Nu gör vi så här: Du tjötar på precis så mycket du vill och vi - eller jag i alla fall - läser precis det jag vill. Och vill jag inte läsa tjötet hoppar jag över det, för jag vill inte missa ett enda ord av ditt alldeles vanliga och unika liv som jag gillar att läsa om. Men jag förstår dig. Jag kan också känna ibland att jag blir trött på mina egna ord om sjukdom och tråkigheter. Så är det nu bara med livet. Det är tjöt ibland och tjoho ibland.

Kram