fredag 9 mars 2012

...och sen dör jag ihjäl mig för att jag är så jävla besvärlig och gnällig och deppig

Jag har tagit mod till mig och ringt vårdcentralen och bytt läkare.
Eller tagit mod, jag hade inte så mycket val kände jag eftersom jag endast har en värktablett kvar inför helgen och jag måste ha något att sova på.
Så när jag ändå ringde om det fick jag lov att säga att jag ville byta läkare.

Jag känner mig dum som är så besvärlig. Som liksom dissar en läkare. Som kanske blir ledsen eller så. Fy vad elak jag är tänker jag.

Men jag var hos läkaren i början av januari. Och den viktigaste remissen, som hon har fått svart på vitt vart hon ska skicka har fortfarande inte blivit skickad och hon har inte brytt sig om någon form av uppföljning. Trots att min sjukgymnast varit på och tjatat på läkaren att hon måste skicka remissen för att jag ska få hjälp.
Då gör jag ju inte fel som byter läkare, hon vill ju uppenbarligen inte ha hand om en så besvärlig människa som mig med en sjukdom hon aldrig har hört talas om.

Så. Förhoppningsvis kan jag hämta ut mina värktabletter i eftermiddag och den 22 mars ska jag träffa en annan läkare på vårdcentralen.
Läkaren jag träffade i måndags tyckte att jag skulle diskutera kortisonsprutor med min vc. För den akuta smärtan i axeln som gör att jag glatt skulle tacka ja till att amputera skiten när det är som värst varje dag.
Men det låter himla läskigt med kortisonspruta rätt in i axeln..
Jag står liksom inte ut. När jag sover på nätterna så lägger jag armarna sträckta uppåt så mycket jag kan (och det är mycket eftersom jag är överrörlig), så att det känns som om ledkulan dras bort från fästet och bara hänger i snören. Så sover jag, kan inte låta bli, fast det gör så ont. Och jag dör ihjäl mig varje gång jag vänder mig i sängen och jag dör ihjäl mig när jag vaknar och resten av dagen och sen dör jag ihjäl mig för att jag är så jävla besvärlig och gnällig och deppig.

SÅ är det. Skit. Liksom.

9 kommentarer:

Trubaduran sa...

Stå på dig! Byt läkare 10 gånger till om det behövs, de är till för dig inte tvärtom. Jag har fått kortison i axeln för många år sedan och lite läskigt är det men jag blev mycket bättre.

Olle sa...

Cortisonsprutor gör ingen nytta enligt läkaren jag senast träffade. Iaf inte på tennisarmar...kanske på axlar? Borde iaf vara den absolut sista utvägen för det brukar egentligen inte göra att det blir bra, bara smärtfritt en stund...om sprutan träffar rätt. :P
Stå på dig!!

mumari.com sa...

Ja, jag läste även nyss att cortison absolut INTE ska ges till människor med eds. Kan något få vara normalt här tack liksom? Någon liten tablett eller så som hjälper??

Och kram på dig Olle! Kul att se dig här igen!

Annika sa...

Lider verkligen med dig och hoppas att den nya läkaren ställer upp och hjälper dig (finns väl akutremisser?) Sköt om dig

Eva H i Metbäcken sa...

Självklart ska man byta läkare om man inte är nöjd med den man är tilldelad! Inget du behöver känna dig "skyldig" för.
Kortison kan hjälpa för stunden - har själv sluppit kortisonsprutorna i lederna, men har däremot gjort tuppkamsinjektioner i knäna. Gjorde AJ kan jag säga, och inte bidde det nån skillnad heller... Men sen är ju frågan då om du som nu är konstaterad EDS ska ha kortison... Beror ju lite på var det gör ont. Är det i själva axelleden eller är det runt om?

Förstår inte hur du kan sova med armarna uppåt när du har så ont! Jag lägger mina tätt intill sidan, eller så ligger jag med händerna knäppta över bröstkorgen/magen. Då gör det minst ont för mig.
Men jag sover ju aldrig en hel natt längre. Vaknar hela tiden så fort jag rör mig. Drömmer inte en gnutta längre heller... *muttrar*

Kämpa på! Ge dig inte förrän du får den hjälp du behöver! Jag tänker på dig hela tiden!
Kram

Linn P sa...

Hej :) Kolla in denna sida www.bamarang.se ja tror du skulle gilla de.

mumari.com sa...

@Eva H i Metbäcken, Ja, jag vette sjuttom om jag skulle våga få kortisonspruta egentligen... jag tror att det är mitt inne i själva leden det är värst, men musklerna runt om gör ju nästan lika ont de med.

Det där med att sova med armarna uppåt är skitdumt, jag vill inte det, men det blir som ett konstigt tvångsbeteende. Jag gör det dessutom när jag ligger på sidan, så den armen jag har nedåt sträcker jag rätt upp så då tänjer jag ut den med min kroppsvikt också. Helt galet.
Tror jag får kolla på tradera efter en tvångströja att sova i.

Lisbeth sa...

Jag har fått kortisonspruta mot tennisarm. Hade hört mycket negativt om det, så jag var livrädd. Dom fick ta in en sköterska som höll mig i handen...! :-) Men det gjorde inte det minsta ont! (Och jag tänkte givetvis att den inte tog där den skulle.) Men värken tonade bort på några dagar och det var himmelskt. Men det var en vanlig tennisarm, det.

Ingela sa...

Jag hade haft ont i en axel mer än ett år. Fick en cortisonspruta i axeln som verkligen inte gjorde ont alls. Jag blev som en ny människa. Glömde bort att jag haft så mycket smärta under lång tid. Detta är nu ca tre månader sedan och det är fortfarande bra. Lycka till! Du kämpar bra tycker jag.