torsdag 1 mars 2012

Visdomsrapporten

Oj vad det blev stressigt att åka till tandläkaren, först tyckte jag att jag hade hur mycket tid som helst innan jag skulle åka, tills jag kom på att jag var tvungen att åka för en kvart sen.
Så jag slängde i lite leksaker och ett äpple till Telma i väskan och åkte.
Och kom fram till tandläkaren utan handväska och plånbok. Den stod kvar på farstubron.

Hos tandläkaren gick det väl sådär. Det var tur att jag åkte dit i alla fall.

[caption id="attachment_20647" align="aligncenter" width="450" caption="Telma var imponerad över Folktandvårdens inredning"][/caption]

[caption id="attachment_20648" align="aligncenter" width="450" caption="...det var inte jag."][/caption]

Det som jag upplevt som något vasst i kinden och som jag trodde var en visdomstand i överkäken som var på väg ut var i själva verket ett sår. Ett konstigt sår som kommit av sig själv på grund av att munnen typ är stressad.
Samtidigt så är faktiskt visdomstanden i överkäken på väg upp, men tandläkaren trodde inte att den hade med saken att göra eftersom det ändå såg fint ut.

Däremot så borde jag inte ha så ont i käkleden som jag har på den sidan, han undersökte noga och jag fick gapa och stänga medan han kände efter, och jag har visst någon skada på en disk där (jag trodde att diskarna satt i ryggen, men jag kan ju vara felskruvad även där).
Så, jag ska vila käken så mycket det går, helst äta soppa, annars bara mjuk mat och inte tugga på den sidan.
Det är ju samma sida som alla komplikationer efter bortoperationen av visdomstanden i underkäken, och när jag sa att jag fortfarande hade ont där så kollade han noga där med.
Jag är svälld ner i halsen och har fått en infektion i visdomshålet.
Det är därför smärtan ännu inte gett med sig.

Så. En ny tuss ner i visdomshålet, preparerad med kortison, antibiotika och smärtstillande.
Jag ska tillbaka på lördag och tussen ska plockas bort, tandläkaren ska då se om det räckte med antibiotika eller om jag behöver äta en ny penicillinkur.

Var är änden på det här undrar jag??

Jag har gått ner nästan 10 kilo på grund av allt detta. Plussa på en känsla av tandvärk i hela kroppen, i nästan varje led och förstå att jag har skitsvårt att tänka positivt just nu?

Efter tandläkaren åkte jag och hämtade Loke på dagis, sen hem efter plånbok och väska och därefter hem till Sandra för lite uppmuntran och sällskap och lek för barnen.

Nu lagar jag mat, lax och färsk pasta, lättuggat, glöm soppa.

Jag känner mig helt slut och har ondare än någonsin i käken. varför har man alltid ondare efter att man varit hos doktorn/tandläkaren?

 

1 kommentar:

Elena sa...

Fy fanken vilken skit du går igenom.. Att ha ont eller ha problem med tänderna är grymt jobbigt.. Styrkramar till dig.. Hoppas detta ger med sig snart..