fredag 11 maj 2012

Som ett tråkigt vykort

Hemma igen från arbetsterapeuten i stan.
Jag hade bara Telma med mig och vi var där i alldeles för god tid, så vi gick till Myrornas som ligger alldeles intill och tittade.



Inga fynd så vi traskade tillbaka mot Samariterhemmet.



...och satte oss i ett varmt och ganska trist väntrum och bläddrade i den intressantaste boken vi kunde hitta.









Efter ett tag kom arbetsterapeuten och ropade in oss. Hon provade ut handledsstöd till mina handleder. "Vinka Forrest! Vinka!"
Ja, jag har otroligt svårt att acceptera att jag behöver ha något dylikt på mig.
Sedan tittade hon på min knöl på pekfingret som gör ont. Det var troligast en senknut, och pekfingret behövde avlastas.
Kvickt gjorde hon ett slags rör som skulle hindra den leden i pekfingret att ansträngas. Jag ville inte ha ett sådant rör på mitt finger när det syns så vi bestämde att jag ska ha det på natten så att pekfingret får vila helt då.
Jag fick också ett litet klisterbandage som jag kan linda runt dagtid. Hm... okej då ...
Telma fick också prova att linda fingret för vid det här laget hade hon blivit ganska otålig.



Sen var det inte så mycket mer som hanns med, återbesök om en månad för att ta itu med fler problem.

Nu är jag nyss hemkommen efter att ha hämtat upp barn och handlat.
Jag har satt på de där handledsstöden, enligt arbetsterapeuten måste jag ha dem när jag använder händerna och de skulle förhoppningsvis hjälpa fingrarna som är mest överrörliga att hålla sig i rätt läge, hur fattar jag inte.
Det känns inte kul att se ut så här:



Men eftersom jag vetat om länge att jag skulle få såna hör handledsstöd har jag varit förutseende och köpt handledsmuddar i tunn trikå, för att dölja. MED RÅDJUR PÅ!
Lite bättre, även om de inte gör handledsstöden mer bekväma, jag antar att det är en vanesak för de känns inte alls sköna nu.







Nu ska jag börja med maten, fetaostfyllda köttfärsbiffar hade jag tänkt. Kan man ens laga mat med dessa skapelser på händerna?

Posted using BlogPress from my iPad

5 kommentarer:

Tia sa...

Men så smart du är o hitta på ett litet kamoflage till skydden! det där blir nog alla tiders, och så sugen jag blev på o sy sånna åt mej själv,mest för att dom av snygga! =)

mumari.com sa...

@Tia, Men vad smart! Jag har inte tänkt på att man kan sy själv!!

Yohanna i Las Palmas sa...

Jag tycker att det ser jättetjusigt ut och jag hoppas att du vänjer dig.
Min far har sâdana, sâ jag tycker inte det ser konstigt ut ;)

Hälsningar
Yohanna

Malin sa...

Hm, håller också på att "acceptera" mina handledsskydd...snyggt med muddar - har funderat på hur jag ska kunna "pimpa" mina? Hur handledsskydden ska kunna hjälpa fingrarna vet jag inte...låter lite fel...men i och för sej blir ju handleden starkare, men jag känner då att mina leder "glider isär" i alla fall! Har du sett att det finns fina fingerortoser i guld och silver (http://www.imgrorlighet.se/default2.asp?page=/page.asp?ID=39&page=/page.asp?ID=39) ...jag skulle verkligen behöva fingerortoser, får väl se vad hon kan fixa fram!
Kram till dej!

Mi sa...

De där handledsstöden var nästan onödigt osnygga och ser betydligt mer obekväma ut än de jag har. Jag fick välja mellan tre olika modeller och det konstiga var att den snyggaste modellen även var den skönaste, men sen så kostar de en hel del.
Dessa är det iaf som jag har och de är verkligen fantastiskt sköna! http://hjalpredan.jetshop.se/selecion-handledsortos-soft-35204-camp-p-920-c-323.aspx