fredag 8 juni 2012

Älta bör man annars dör man

Jag kanske gör lite så som smärtrehab förväntar sig att man bör göra när man har värk.
Jag bryter ihop en aning och grinar lite. Fast mer av ilska. Tror jag. Över en dag då jag gladeligen skulle göra mig av med axeln, händerna och höfterna. Över insikten att det fan inte spelar någon roll om det är på grund av eds eller nån jävla fibro som det värker i mina leder. Värker gör det ju oavsett.

Fast jag tänker att det ändå måste ha någon betydelse att sortera värken, att man lindrar den på olika sätt.

När jag såg så förvånad ut över min nytillkomna diagnos tryckte smärtläkaren på några punkter på knäna och överkroppen och sa: Du har ju ont här, eller hur?
Ja det har jag, sa jag.
Då är det ju fibromyalgi. sa smärtläkaren.

Jag har väldigt svårt att identifiera mig med det eftersom jag känner så tydligt varifrån värken kommer.

Men det hjälper ju inte smärtan, oavsett. Den är ju här i alla fall.

Älta bör man annars dör man. Nä, inte riktigt, men idag behövde jag det.


20120608-193342.jpg

1 kommentar:

klara sa...

Hmm väldigt konstigt!! Då skulle ju varenda en som har EDS också ha fibro :S
Jaghar ont på exakt varje centimeter på kroppen om man trycker lätt.... Har jag då fibro?
Läkarna har sakt till mig att varje ny smärta som kommer upp är pga av EDSen för eds påverkar ju hela kropen så inte så kontisgt att man får ont överallt då!?
Antar att dom inte vet så mkt om eds'? För 98% av alla som har EDS har ONT! och i nästan hela kroppen också.....
Hoppas du inte bryter ihop för mkt!