onsdag 24 oktober 2012

Jag vill bara skrika.

Jodå, med lite mutor och ett löfte om att hälsa på farmor fick jag med mig Loke och Telma till sjukhuset i stan. Och en Snåljåp fick jag med mig också. Och Snåljåpen sa åt mig att parkera på Stundenternas istället för sjukhusparkeringen, för det är mycket billigare och lätt värt att man får gå en bit!
Gå och dra dig, Snåljåpen. tänkte jag om mig själv när jag gick biten till sjukhuset. Jag kan gå, om än haltandes, en liten promenad eller så. Men idag ville det inte funka som jag ville. Det där konstiga innanför ljumsken eller liksom mitt i där lårbenet verkar sitta fast hoppade fel och det gör så jävla ont att man rent spontant skriker till högt. Jag fick stressad kämpa mig framåt genom att hänga på barnvagnen (tack gode gud att Telma fortfarande åker vagn!).

När jag kom fram till rätt ställe på sjukhuset fick jag träffa en ortopedkirurg och två ortopedtekniker. De skulle gemensamt försöka hitta på någon lösning på mina problem.
Kirurgen började. Jag blev lite glatt överraskad att det var en kirurg med, det hade jag inte räknat med och för en kort stund fick jag för mig att han var där för att det fanns ett mirakulöst sätt att operera mig bra på!
Men jag fick snabbt komma ner på jorden igen.
Han ville absolut inte göra några kirurgiska ingrepp på en sådan som mig med min sjukdom. Prognoserna för att det skulle bli bra var mycket dåliga och mina tidigare operationer visade ju hur snabbt jag töjdes ut igen. Ja, det vet jag ju, men jag sa att ändå så blir jag ju liksom som avundsjuk när jag läser om andra med EDS som ska få operera och stabilisera axlar och andra kroppsdelar. Kirurgen sa att det kunde lika gärna vara mer synd om dem för att deras kirurger inte visste bättre.
Vi pratade om vad som händer med min kropp, gick igenom de värsta problemen.
Förvånad fick jag veta att det som hoppar runt innanför ljumsken är höftkulan som antagligen hamnar i fel läge då och då eftersom jag är väldigt överrörlig i höfterna. Jag trodde bergsäkert att höftkulan satt mer som på utsidan av höfterna! Jag trodde att man inte hade något särskilt där där det hoppar och hamnar fel på mig så därför tyckte jag att det var så konstigt.

Hur som så lämnade han över min kropp till ortopedteknikerna för att de skulle fundera på vad de kunde göra.
De tyckte att bra ortopediska skor vore bra att börja med. Eller nå slags sulor tror jag. Och sedan kunde en ryggkorsett hjälpa musklerna i ryggen att få vila, men de var tveksamma till om det kunde hjälpa mina kotproblem med låsningar och sånt.

Sen kom det.
Att EDS inte tillhör den sjukdomsgrupp som får ortoser och hjälpmedel subventionerat. Att jag får betala allt själv.
Att jag i så fall kunde börja med att testa en mjuk ryggkorsett, för de var billigast, men troligast så skulle det inte vara tillräckligt stöd för min rygg och då kunde en stadigare och högre korsett kanske hjälpa, men de behövde specialgöras och kostade därefter.

Och då pratade vi tusenlappar. Och man kan ändå inte vara säker på att det funkar. Ville jag prova något av alternativen kunde jag komma in i deras butik när jag ville.
Jag undrar varför jag ens har väntat flera månader på en remiss till något som bara leder mig till en butik?

Jag känner mig så himla frustrerad! Min sjukgymnast vill inte göra något mer med mig då jag bara blir sämre, förrän jag har fått ut olika ortoser som stabiliserar mig men jag är tillbaka på ruta 0 nu!
Jag kan inte lägga ut flera tusen på hjälpmedel som en chansning på att det kanske blir lite bättre.
Hade jag haft någon vanlig ledsjukdom hade jag fått det av landstinget och därmed kunnat prova mig fram till något som fungerar, men nu råkar jag ha en ganska ovanlig och okänd ledsjukdom som jag är född med, ett genetiskt fel, som begränsar hela mitt liv i nuläget, och då får jag skylla mig själv och betala.

Är det nu jag ger upp?

6 kommentarer:

Eva H i Metbäcken sa...

Hugaligen... tycker så synd om dig Marie! *kramar om*
Men ge för guds skull inte upp!!!
Kan du inte kolla om det finns några fonder eller liknande att söka pengar från till dina ortoser/hjälpmedel som du behöver?

Kram ♥

Gunilla sa...

Nej ge inte upp!
Det är ju typiskt att EDS inte skulle vara en sådan sjukdom att man inte kan få billigare hjälpmedel i form av stöd till leder osv, verkar konstigt.
Tycker synd om dig, att du har all värk som du har, du är ju så ung.
Ja det är du faktiskt och landstingen brukar ju satsa på dom som är yngre och har arbetsförmåga, så det är tråkigt att dom inte kan hjälpa dig ekonomiskt.
Men du är förstås hemmafru, så då räknas du kanske inte som värd att satsa på.
Jag vet att EDS är en hemsk sjukdom med mycket värk, och du är värd att få en bättre livskvalite än du har nu.
Kram till dig och dina fina barn
Ge inte upp!!!!!!!

Monica sa...

Men det finns fonder som man kan söka ur. Jag vet inte vilken fond men din sjukgymnast kanske vet vem man kan vända sig till. Min mamma är sjuk i cancer och fick hjälp med nya tänder då de fick dra ut så gott som alla tänder innan högdosbehandlingen men hon bor inte i samma län som du. Här hade nog smärtkliniken kunnat hjälpa dig och jag undrar om det inte är kuratorn som kan detta. Jag fick betala ortosen för mitt knä och de är rätt dyra. En avancerad kostar ca 7-12000 kr. Fick nöja mig med en billigare för 2000 kr men det kostade ca 2000 kr att anpassa den till mitt knä. De blev upprörda över att jag inte hade fått på remiss och de bjöd på kostnaden för att sy om den. Om jag kommer ihåg ska jag fråga mamma i morgon när jag kommer hem.

Jag tycker det är underligt att EDS patienter inte får det betalat för de behöver verkligen denna hjälp. <3

Hondjur sa...

Åh. Det gör ont i mig Mu. Sådant där är bara orättvist. Sjuk som sjuk! Skall det vara så jäfla svårt?
Jag finner inga ord .. men jag lider med dig och hoppas att du någonstans i detta kaoset får den hjälp och det stöd du behöver!!

Att du inte ger upp - det vet jag. Du är en kämpe. Annars hade du aldrig orkat så här länge!
Stor, varm kram till dig!!

sandra r sa...

Åh, hang in there!
Känner ju inte dig men jag har följt dig länge nu och jag blir så ledsen för din skull, det är jobbigt att behöva kämpa mot de som ska hjälpa när man inte mår bra.
Du kan ju alltid gå ut i skogen och släppa ut ett riktigt Ronja-skrik, ingen lösning men ibland är det skönt att få skrika när man vill!
Hoppas att du hittar någon fond att söka pengar från.
*styrkekram*

Malin sa...

Mållös,, förbannande sjukvård! Kolla upp att söka fonder,, något måste ju finnas. Ge aldrig upp!! Kram