tisdag 30 oktober 2012

Korsetträtten

Idag ringde Patientnämnden upp angående frågan om vem som ska betala en ryggkorsett bland annat.
Ortopeden jag träffade förra veckan sa ju att just EDS inte tillhörde den sjukdomsgrupp som har rätt att få ortoser och hjälpmedel subventionerat.
Och jag blev ju lite uppgiven... minst sagt.
Idag talade patientnämnden om för mig att läkaren hade väldigt fel, att det var allvarligt att ens ge så felaktig information till en patient.
Den regel som gäller är att det är behovet som styr, inte sjukdomsdiagnosen.
Bedömer en läkare att jag skulle bli hjälpt av en ryggkorsett så ska jag få hjälp att bekosta den.
Patientnämnden har skickat ett mail till ortopeden som gav mig fel information och ett mail till hans avdelningschef.
Imorgon ska ortopeden ringa upp mig.
Jag hoppas att han är ödmjuk och bara kan erkänna att han hade fel och vill ställa det tillrätta, och att han inte blir som tvär för att han fått en tillrättavisning av patientnämnden.
Hon jag pratade med på patientnämnden hade även tagit kontakt med ena ortopedtekniken från Olmed som var med vid besöket, och hon hade sagt att hon och den andra ortopedtekniken blivit alldeles förvånade över vad läkaren sagt till mig. Att de visste att han hade fel men inte kände sig i rätt sits att opponera sig under besöket.
Man ska visst veta sina rättigheter i förebyggande syfte inom sjukvården.

2 kommentarer:

Malin sa...

Yes! Heja dej och heja patientnämnden!!! Håller tummarna för dej imorgon! och får du skit vet du ju att du har rätten på din sida! Kram

Marie sa...

Meeeen....vilka fegisar som satt med och visste att läkaren hade fel i sin information till dig, det är SJÄLVKLART att de då skall opponera sig och se till att rätt info. blir lämnad till patienten (dvs. dig).
Blir så arg, så arg.
De behöver stöd att stå på sig om det någonsin mer (eller kanske är det OFTA) som felaktig info. sprids.
Fy tusan, för att andra människor också blir så överkörda.
Det är ju inte alltid som man har kraft till att protestera eller ta reda på sina rättigheter, sådant kan ju knäcka en människa.
All heder till dig, men upprättelse behöver du.