onsdag 31 oktober 2012

Om ryggkorsetten igen

Nu har jag pratat med ortopeden som jag träffade förra veckan angående ryggkorsett.
Jag var ju nervös över att han skulle vara otrevlig eller något sånt för att jag pratat med patientnämnden, men det var ingen fara.
Men han sa att han trodde att vi kommit överens med ortopedteknikerna om att en ryggkorsett säkert inte skulle hjälpa mig med mina ryggbesvär eftersom jag inte blivit hjälpt av foglossningsbälte tidigare och då var det kanske ingen ide...
Det är en sanning med modifikation.
Självklart så kan ju ingen garantera att jag blir hjälpt utav en ryggkorsett, och eftersom mina största besvär just nu sitter högt uppe i bröstryggen OCH i fogarna så skulle jag behöva en kraftigare och högre korsett, och då var det mer special sa ortopedteknikerna.
De sa INTE att det var omöjligt eller ingen ide.
Ortopeden ångrade sig nu i telefon och sa att han självklart kan skriva att jag ska få prova ut en korsett på högkostnadsskydd, MEN den kommer ändå att kosta 600:- för mig. (Det tror jag inte stämmer riktigt eftersom jag har kommit upp i frikort och då blir det billigare). Och då ingår ju alla omkostnader som kan bli om den måste sys om eller justeras.
Han sa också att jag måste få en tid att prova ut FÖRE den första december i år för då träder en ny lag i kraft som säger att korsetter av denna typ inte kommer att kunna bli subventionerat utom för vissa sjukdomar och då inte EDS.
Olika bud överallt, enligt patientnämnden skulle den nya lagen inte träda i kraft förrän en bit in på 2013 eftersom det är så mycket administration innan en ny regel kan tillämpas.

Hur som så har jag nu bokat en tid på Olmed i Uppsala, den tjugonde november ska jag dit så får vi se om det går att hjälpa min rygg!




Inga kommentarer: