fredag 28 december 2012

Kryckligt

Hej och hå vad det går mindre bra för mig.
Jag åkte till sjukgymnasten på eftermiddagen, som vanligt haltandes. Jag kom hem med en krycka.
Fick sjukgymnasten bestämma ville hon att jag skulle ha en rollator för att jag går så illa, men hon känner mig, hon vet att det är lite över min döda kropp. Hon var glad över att jag ens gick med på en krycka.
Hon rotade fram en i deras förråd som hon trodde skulle passa mig för att den var extra snygg. En Deluxe-krycka. Inte en landstingsgrå utan en mattsvart med kromade ringar runt handtaget.

Jag fick lära mig hur jag skulle gå för att avlasta vänstra höften som är värst,och tänka sig, så bra det gick! Det klonkade inte alls i höftkulan! Jag har väl inte gått så obehindrat en endaste gång det senaste halvåret.
Ändå känns det svårt. Hårt. Att gå med en krycka. Att försöka göra det utan att tro att alla stirrar och tittar snett.
Sjukgymnasten tycker att jag behöver komma till en ortoped och få höfterna ordentligt undersökta, hon tror att det kan vara artros i kombination med att ledkulan glider ur där den ska vara. Det går säkert inte att göra något åt det men det kanske kan vara bra att veta..
Jag ska försöka vara duktig att motivera mig att gå med kryckan, tur att jag ska ha den till den armen där axeln är friskast, den andra axeln hade aldrig klarat av det.
Om jag är så duktig kanske till och med vilovärken i höften försvinner?

1 kommentar:

Monica sa...

Om sjukgymnasten tror du har artros så är det så. De har bättre koll än läkarna. En del har problem med själva ledpannan att den inte är tillräckligt djup och gör att höften glider.

Se till att få remiss till en vettig ortoped och be din sjukgymnast skriva några rader på ett papper som du får med dig dit. Jag fick bråka i 2 år för att få hjälp med min handled. Hade det gått 1 år till hade jag fått steloperera.

Lycka till nu och god fortsättning <3