tisdag 26 februari 2013

Val

Hej och hå.
Denna morgonen startades med besök hos sjukgymnasten och Telma fick följa med.
Vi väntar mest på att jag ska få komma till ortopeden för en utredning av höfterna.
Det har gått så fort utför med dem.
Just nu är det avlasta och vila som gäller, något inflammationsliknande i båda sittbensknölarna måste få läka ut.

Jag är inte bra på att avlasta mig och vila. Jag vill inte.
Jag ser hur andra med min sjukdom får än det ena och än det andra för att få en bättre vardag. Ståstolar att sitta på i köket när man lagar mat, ergonomiska redskap och hjälpmedel, rullstolar för de dagar då det gör extra ont att gå osv osv.
Jag är inte där.
Även om sjukgymnast och läkare omkring mig tycker att jag behöver diverse hjälpmedel. Jag vill inte.
Inte ens tänka tanken. Jag har förstått att man kan göra ett val. Att välja att använda olika hjälpmedel för att avlasta och förebygga att man blir sämre. Man kan välja att göra saker på ett anpassat sätt även om man kan göra det som vanligt men med mer smärta.
Jag är bra korkad jag, vill inte ta emot någon hjälp, jag gör hellre saker med smärta tills jag inte längre har något val.
Jag får lösa det då.




Inga kommentarer: