fredag 22 februari 2013

Vinter för jämnan, det stora gnället

Full fart men ändå inte liksom.
Jag började morgonen med att fara ner till byn och handla lite och hämta upp Lokes bästis Svante för de ska leka idag.
Just nu sitter jag på favoritpallen och steker pannkakor till alla barn.
Favoritpallen som skulle behöva en mjuk dyna, mina sittbensknölar som ömmar konstant gillar inte att sitta hårt och platt.

Sista tiden har varit riktigt jobbig, jag vet inte längre hur jag ska hantera all värk på så många ställen samtidigt.
Höfterna hoppar och klickar och far runt mer än någonsin, samma med axeln och mjölksyran är nästan konstant.
Jag har dessutom en period då käkarna är konstant spända, vilket gör att jag får ont i dem och även huvudvärk.
Eftersom benen inte orkar gå så mycket så har jag försökt sysselsätta mig stillasittande, virka, men det är väldigt svårt nu. Lederna i fingrarna är svällda och blir blå till och från, tummarna låser sig där de sitter fast i handen och handlederna krasar och värker.
Ovanpå detta så har jag problem med maten. Och magen. Matlusten har varit borta i flera veckor och jag kämpar för att truga i mig mat. Och det straffar sig med magknip så jag går dubbelvikt. Jag vaknar med magknip.
Jag är så jävla less, så jävla tråkig.
Jag vet inte vad jag ska göra, allt är bara en enda pyttipanna av allt.

Jag väntar på att få en kallelse till ortopeden för höfternas skull, men det såg ut i journalen som om de inte beräknar kalla mig förrän slutet av mars.
Och vad ska ortopeden kunna göra? Egentligen?
Operera?
Hur opererar man höftleder som är så glappa att de glider ur ledskålarna?
Och skulle jag våga operera om det gick?
De tidigare operationer jag har gjort har bara blivit misslyckade och gett mer värk. När de har kortat senor och ledband för att strama fast lederna så har de töjt ut sig illa kvickt igen och kvar som resultat har det bara blivit fula ärr och mer värk.

Jag vill inte vara så här.
Jag vill vara pigg och stark och kunna röra mig obehindrat när sommaren kommer, jag vill kunna klara av utflykter med familjen.
Annars kan det lika gärna vara vinter resten av mitt liv.

Vad fan ska jag göra?

Inga kommentarer: