måndag 11 mars 2013

Barnbok, Anna kör skogsmaskin

Tack vare en läsare fick jag tips om en tjej som har Ehlers Danlos Syndrom, skriver krönikor och jobbar med att köra skotare. Anna Utter heter hon.
Företaget Addgender har gett ut en barnbok som handlar om henne, "Anna kör skogsmaskin".
Boken handlar dels om jämställdhet, att även tjejer klarar av mansdominerande yrken, och om att ha ett osynligt handikapp.
Jag blev såklart tvungen att beställa boken, vilket sammanträffande, min man jobbar i skogen och jag har eds.
Idag kom den och jag har precis läst den för småbarnen!
Loke tyckte boken var bra och det verkade som Telma gillade den också :)


Det är en kort bok som man läser ut vid ett tillfälle, illustrerad med bilder.
Vinst från sålda böcker går till Hjärnfonden och förra året gick de till Hjärtebarnen.

Boken finns att beställa här och den kostar 50:-!

1 kommentar:

Monica sa...

Vill minnas att jag såg ett tv-inslag om denna tjej. Tror hon kör rally med. Ska försöka hitta länken om den finns kvar efter alla dessa år. Såg inslaget för ca 4 år sen.