tisdag 23 april 2013

AT

Så där ja, en tisdag avklarad.
Besöket hos arbetsterapeuten tog sin tid.
Så lång tid att jag inte riktigt kommer ihåg vad vi pratade om eller kom överens om.
Han kollade i alla fall om han kunde göra något för att stabilisera mina tummar. Jag trodde att det typ fanns en färdig standardlösning för det, men det fanns det visst inte.
Jag kan alltså inte längre hålla stadigt i något utan att ena tumleden åker in i handflatan och det värker som tandvärk i den kroniskt.



Så här snitsigt ser det ut då.
Och kraften blir liksom helt borta.
Så han skulle fundera tills vi ska ses nästa gång och det enda han trodde skulle funka var att forma en slags plastskena att lägga på insidan av tumleden och använda i synnerhet när jag lagar mat, typ skär grönsaker och kött och så eftersom jag har väldigt svårt att hålla i det jag skär.

Jag tycker inte om plastskenor, jag måste försöka klura ut en egen lösning.

Min mamma passade Telma i cafeterian under tiden jag var hos AT.






Sedan bar det av hemåt.
Jag hämtade ut ett paket med mina beställda jeanstights och hämtade Loke hos hans bästis.
Precis när jag satt i bilen och väntade på att han skulle komma ut sken himlen upp av en blixt!
Årets första åska!
Sista biten hem regnade det så att vindrutetorkarna inte ens hann med på högsta farten.

7 kommentarer:

livetsomlisa sa...

Exakt det greppet du visar på bilden så har jag haft sedan jag var barn. och gissa vad skäll jag fick av nib pianolärare för att tummen gjorde så, förlorade värdefull längd mellan fingrarna.... har aldrig settt nån annan med sån tumme i greppande läge förut. vad sa din AT om det? Du får gärna mejla svar till mig, ska träffa min AT i morgon och då ska jag visa henne det, trodde inte det hade nån betydelse....

kram på dig!

Louiloo sa...

Skickar en styrkekram till dig!
Lider verkligen med dig, vet ju som sagt hur det är med kronisk värk och allt vad det innebär men i ditt fall verkar förloppet så snabbt :(
Hoppas verkligen att dom hittar en lösning och nåt som kan hjälpa dig.
Kraaam

Monica sa...

Din tumme är rörligare än min. Min systerdotters tumme är rörlig som din. Den ploppade ur led och min syster åkte till sjukhuset. De kunde inte göra något åt saken för hon var lika rörlig i sin andra tumme så röntgenpersonalen visste inte riktigt vad normalt var för henne. Så hon fick åka hem med tummen pekandes fel :S Om du skickar svar till min mail så kan jag skicka en bild på hur det ser ut.

Malin sa...

Min tumme är som din, dessutom har jag periodvis problem i tumbasen (tumleden som är i handleden så att säga)...jag har kikat runt lite och även diskuterat med min AT men i sverige verkar inte finnas något bra alternativ - i alla fall inte vad min AT visste. Här på denna sida finns i alla fall flera olika varianter för problem med tummar. http://www.silverringsplint.com/problems-addressed/thumb-mcp-problems/
Kanske i alla fall en bild att ta med till din AT. Kanske du till och med kan tillverka något själv?

Hoppas du hittar något som kan lindra!

Kram

mumari.com sa...

@Malin, jag begriper inte varför jag inte kan kommentera i din blogg! Men jag är inte nonchalant, jag läser den när du uppdaterar ska du veta <3
Jag har kikat på de där ringarna, jag började faktiskt i förrgår kväll att försöka få till en egen men jag har så svårt att forma den trråd jag använder med mina dåliga fingrar. Men det får ta sin tid ^^
Säg till om din AT kommer på någon lösning! Kram

Malin sa...

@mumari.com, konstigt...har en annan läsare som inte heller kan kommentera från mobilen men där det funkar från datorn! Jag fixar inte heller forma ståltråden t egna ringar...så surt att du blivit så mkt sämre totalt sett! Kramar <3

mumari.com sa...

@Malin, jag har ingen dator, bara ipad, men det blir väl som mobil det.
Men du vet att jag finns <3