fredag 5 april 2013

Min kropp, mitt jag, min sjukdom är inte till salu

Jag borde skapa en kategori som heter "Saker jag inte borde blogga om men inte kan låta bli", för detta kommer att bli ett sådant inlägg.
Det kan stöta.

Jag är ganska öppen i min blogg om hur jag mår, hur min kropp funkar och inte funkar.
Jag får många mail från er läsare som berör mycket i positiv mening. Älskar det.

Jag får också andra mail. De flesta hamnar i papperskorgen.
Periodvis får jag mycket mail som handlar om att göra mig frisk med olika metoder. En del mail innehåller tips på produkter man kan testa, det gör inget, jag kan då ta ställning till om det låter trovärdigt eller inte.
Några mail har en direkt aggressiv framtoning. Är skrivna som reklam men personligt riktade till mig och min sjukdom.
Till exempel att det är jag, bara jag som bär ansvar för min kropp, hur den mår idag, att jag kan förhindra eller till och med bota min sjukdom med diverse olika preparat. Att jag själv har orsakat min sjukdom genom att äta fel, eller inte äta rätt kosttillskott och bla bla bla.
Att olika alternativa behandlingar kan bota mig, rolfing och dolfing och healing och vette fan allt.

Gemensamt för alla metoder som jag blir "erbjuden" är att de är svindyra och inte har någon vetenskapligt bevisad effekt även om förespråkarna/försäljarna hävdar det.

Jag upplever det faktiskt kränkande när folk påstår att jag kan bota min genetiska, medfödda sjukdom med deras hurlöst dyra alternativ, och ännu värre när de anser mig som dum, eller att jag vill vara sjuk när jag inte tar emt "hjälpen". Skyll mig själv.

Ett företag som jag upprepade gånger kommit i kontakt med är Kyäni. Både genom helt okända människor som kontaktat mig via bloggen, och bekanta.
Kyäni säljer bland annat en "blåbärsdryck" som enligt dem själva innehåller ett superblåbär från Alaska som har en massa bra effekter.
Enligt innehållsförteckningen innehåller den Odon och vanliga svenska blåbär men mestadels annat som druvjuice och vatten.
Den ska kunna verka smärtlindrande, antiinflammatoriskt, ja, till och med bota adhd.
Jag tror inte på mirakelbär. Jo visst, blåbär är nyttigt, frukt är nyttigt. Men att sälja en svindyr dryck på detta vis köper jag inte.

För det handlar inte om något annat än förtäckt pyramidspel. Mlm. Precis som Forever Living och Amway. Sådant får mig att se rött och det spelar ingen roll om och hur bra produkterna är.
Läs mer om Kyäni på denna blogg.
Att sådan här typ av försäljning får finnas är skrämmande. I synnerhet i min situation hade jag kunnat tro på allt detta, till och med tro att jag kunde ha en passiv inkomst på x antal tusen per månad om jag lät mig rekryteras som säljare, vägen till ekonomiskt oberoende och allt det där som är gemensamt för denna typ av handel.
Jag är svag men inte dum. Jag går inte på sånt här. Jag tycker det är hemskt att så många gör det. Och hävdar sin rätt tills det är försent. Tills de har spräckt ekonomi och familj och vänrelationer.
Och de som når toppen, de som tjänar pengarna, de borde skämmas, för det är inte försäljningen av dennes egna produkter som leder dit, de är ett fåtal som når toppen på grund av att de har lyckats lura tillräckligt många svaga människor.

Vill jag äta blåbär, så plockar jag dem runt knuten, vill jag äta dem i någon slags hälsokost, så handlar jag dem på vanligt vis. I en affär med normal försäljning.

Här kan du enkelt se "hur lätt du kan göra en karriär som mlm-försäljare" genom att lura andra.

Här kan du läsa en artikel om en pastor som utnyttjade sin auktoritetsroll för att få med församlingen i detta.

Här kan du läsa om hur en hel skola hamnade i obalans för att ungdommar lurades in i Kyäni.

Och för all del, här kan du hitta kyänis svenska sida, om du trots allt känner för att gödsla pengar!

Observera att detta inlägg handlar om kyäni och mlm generellt, då jag stöter på det upprepade gånger, i flera olika sammanhang.
Du gör ditt val, jag gör mitt, du har dina åsikter, jag har mina.

Jag har inget emot tips för att jag ska må bättre i all välmening. Men försök inte tjäna pengar på mig. Min kropp, mitt jag och min sjukdom är inte till salu.
Konstigt va?
TILLÄGG: en viktig aspekt i detta är också att man ofta kommer i kontakt med den här typen av försäljning vi släkt, vänner och bekanta. Det blir på en gång en känslig situation då det kan vara svårt att avfärda på grund av att man inte vill stöta sig.

Din vän, släkting, kollega vill ju bara ditt bästa? Hur kan du tro något annat?

Men det gör det till ETT ÄNNU VIKTIGARE ÄMNE ATT TA UPP!

4 kommentarer:

Bellas värld sa...

Till de som passerat 50 årsdagen börjar det nästintill dagen därpå komma riktad reklam om alltifrån potenshöjande medel till reklam för inkontinensblöjor.

Det har kanske inte gått så långt ännu till homepartys för sådana produkter?

Monica sa...

Vidrigt tycker jag. <3

Malin sa...

Hejja!
Jag känner precis som dig! Stå på dig och säg NEJ till folk som även är vänner och bekanta och släkt. Vill de ditt bästa så lär de förhoppningsvis förstå att du vill göra dina egna val elftersom du känner din kropp bäst...!!!
Tänk om lite fler kunde protestera. Jag höll på att bli indragen i Nikken. En gammal klasskompis ringde och undrade om hon kunde komma förbi och om jag kunde hjälpa henne med en marknadsföringsgrej. Visst sa jag eftersom jag visste att hon pluggade något. Sen kom hon och hennes sambo insläpandes med flera stora tunga väskor med diverse magnestiska prylar. Jag hade god lust att säga till dem att sticka och brinna, men så säger man ju inte till någon man känner. Urk... Jag lyckades i alal fall få dem att förstå att jag INTE var intresserad av att sälja Nikken.

Ulle sa...

Gah, jag känner precis likadant! Jag råkar ut för exakt samma saker. Vi har ju både NPF och EDS i vår familj och många vill hela och bota. Det ena är bättre än det andra och vi får i stort sett skylla oss själva som inte köper allt eller testar allt. Det ska vara olika kost till olika symptom och tillslut krockar vartenda kostprogram och kosttillskott med varann. "Vill vi fortsätta må dåligt alltså?" ;)

Bokmärker din blogg som jag skrev inne på FB. :)

Kram U.