torsdag 18 juli 2013

Om rygg och mat och mage

Tjohopp.
Hemma igen från vårdcentralen.
Först träffade jag sjukgymnasten, vi pratade igenom lite saker och sen kollade hon på min rygg som gör så ont.
Hon hittade inga direkta låsningar i korsryggen, jag hade hoppats på det för det går ju att mjuka upp och loss. Det var mer retat bland nerverna och svullnader.
Hon masserade med liniment för att lösa upp lite smärtor och det kändes lite bättre. Hon trodde på inflammationer i området runt kotorna och jag ska försöka vila korsryggen från tungt.
Lätt? Nä, för jag är så rastlös i huvudet!

Sedan gick jag till dietisten för att få råd om mat och magen.
Vi vet ju inte vad felet med magen är i grunden men jag behövde antagligen få i mig mer näring oavsett.
Mina symptom förutom smärtorna tyckte han lät som näringsbrist och kraftiga blodsockerfall.
Så jag ska göra min egen näringsdryck på filmjölk, grädde och sojamjöl och ta ett glas av det flera gånger om dagen.
Han beställde en del blodprover som jag ska lämna imorgon eller nästa vecka också.

På väg hem började korsryggen kännas värre igen. Som en ballong mellan svanskotan och korsryggen som bara jäser och jag är obehagligt halvt domnad bak i ryggen. Mycket olustigt.
Jag ska se om det går över med en värktablett.

1 kommentar:

Monica sa...

Känner igen det där. Jag har gjort MR på hela ryggen och ingen inflammation dock ett högersidigt diskbråck i ländryggen och en diskutbuktning på bröstkotorna. Först trodde jag att det var musklerna som hade dragit ihop sig och var inflammerade i ländryggen. Men det var fel. Det gör galet ont när sjukgymnasten petar på ländryggen. Till sist kom vi fram till att det är nervsmärta. Bara att stå ut :S Tur att vi är starka både du och jag hur skulle man annars stå ut?