torsdag 13 februari 2014

Uppgraderar spinnet

Det är galet roligt!
Att spinna!
I förrgår kväll låg jag och slösurfade på blocket, typ alla annonser, alla kategorier här i närheten. Jag letade inte efter något särskilt.
Så poff! Det dök upp en spinnrock! En modern spinnrock! En halvtimme från Mumaribo!
Eftersom jag är en adhd-mumari som lätt snöar in på saker och finkammar nätet på information om mina nya intressen, så visste jag på en gång att den där spinnrocken inte platsade i kategorin "heminredning".
Det var en Ashford, och det märket är världsledande på spinnrockar och populärt världen över.
400:- kostade den i annonsen. Mellan fyra och sextusen kostar de nya. Och jag har på känn att de inte dyker upp ofta på annons i Sverige.
Så jag ringde, och sa att jag skulle ha den, osedd. Bara jag fick den.
De som sålde den hade blivit totalt nedringda och var väldigt förvånade över intresset. Den kom från ett dödsbo.
Så igår kväll åkte vi och hämtade den.
Den är inte alls lika vacker som min gamla, men kanske lättare att lära sig på, tänkte jag.

Imorse fick jag fart på den efter lite smörjning.
Och vilken skillnad! Alla små finjusteringar som gick att göra!
Mycket lättare att spinna på!
En stor härva har jag spunnit idag. Fortfarande ojämnheter, jag behöver träna mer, bara för att det är en nyare spinnrock gör den ju inte arbetet automatiskt. Men det blev lättare med precisionen!
Den här lilla härvan var den andra jag gjorde igår, med gamla spinnrocken, den jag gjort idag har jag inte hunnit tvätta än.

Det här är starkt beroendeframkallande, men aj vad ont i ryggen och händerna jag får!
Men det är värt kicken! Kicken över att lära sig själv, att behärska nya saker!

Inga kommentarer: